Munters ingår avtal om förvärv av ZECO och stärker sin marknadsposition i Indien

Munters har ingått ett avtal om att förvärva ZECO, en indisk tillverkare av lösningar för luftbehandling. Förvärvet stärker Munters erbjudande av avfuktningslösningar för den indiska marknaden.

Munters Group (MTRS), en global ledare inom energieffektiva lösningar för luftbehandling och klimatkontroll, har ingått ett avtal om att förvärva ZECO, en indisk tillverkare av lösningar för luftbehandling. Den förväntade köpeskillingen uppgår till  MSEK 790 .

Den indiska marknaden för avfuktningslösningar har en solid tillväxt inom Munters prioriterade industriområden; batteri, livsmedel och läkemedel. Det kombinerade erbjudandet av marknadsledande produkter och kompletta lösningar från Munters och ZECO positionerar Munters väl för tillväxt.

“ZECO är ett utmärkt tillskott till Munters. Det är ett viktigt steg i utvecklingen av vår avfuktningsverksamhet i Indien. Jag är väldigt glad att vi ingått detta avtal  som stärker oss i vår tillväxtresa,” säger Klas Forsström, VD och koncernchef för Munters.

Företaget has tre tillverkningsanläggningar i norra, västra och södra regionerna av Indien. De har även ett brett nätverk av försäljningskontor i de större regionerna av Indien, vilket ger Munters en stark plattform för tillväxt.

“Förvärvet ger oss kompletterande produkter till vårt kärnerbjudande. Med vårt kombinerade produkterbjudande och breda försäljningsnätverk stärker vi vår position inom flera kundsegment som har stark tillväxt på den indiska marknaden för avfuktningslösningar,” säger Henrik Teiwik, President affärsområde AirTech och Group Vice President, Munters Group.

ZECO rapporterade en nettoförsäljning uppgående till cirka MSEK 510 för helåret 2022/2023, vilket avslutades den 31 mars 2023. Den rapporterade EBITA-marginal bidrar positivt till Munters Group. Det förväntade förvärvet finansieras tillfullo genom befintliga kreditfaciliteter. Det privatägda företaget Zeco Aircon Limited etablerades 1989 och har sitt huvudkontor i Gurgaon. De tillhandahåller lösningar för luftbehandling till en kundbas inom olika industrier i Indien.

Förvärvets slutförande är beroende av sedvanlig formalia i Indien. Transaktionen förväntas slutföras innan årets slut.

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations och Enterprise Risk Management
ann-sofi.jonsson@munters.com, Tel: +46 (0)730 251 005

eva.carlsson@munters.com, Tel: +46 (0)70 88 33 500

Denna information är sådan information som Munters Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 september 2023 klockan 9.30 CEST.

Om Munters
Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra mer än 4 000 medarbetare. Munters Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterade 2022 mer än tio miljarder kronor i omsättning. För mer information, besök oss på www.munters.com.