Munters tar första spadtaget till nya anläggningen i Amesbury

Munters har idag påbörjat bygget av anläggningen i Amesbury i USA för tillverkning av produkter inom industriell avfuktning och service för den nordamerikanska marknaden. Anläggningen på 40 000 m2 blir arbetsplatsen för samtliga Munters anställda i Amesbury.

­­­­­­­­

Efterfrågan på klimatlösningar som industriell avfuktning, med exakt kontroll av temperatur och luftfuktighet, har kraftigt ökat i och med den växande elektrifieringen och digitaliseringen.

"Att få sätta spaden i marken idag är en milstolpe. Det symboliserar Munters investeringar i vårt nätverk av anläggningar och våra satsningar på växande marknader. Anläggningen kommer öka erbjudandet av avfuktningsprodukter och lösningar, samt service av högsta kvalitet i Americas-regionen", säger Henrik Teiwik, Group Vice President och President, Business Area AirTech.

Målet är att anläggningen ska vara i full drift i början av 2025. I linje med Munters strävan att uppnå NetZero 2030 förses den med elektrifierade processer och utrustning som är oberoende av fossila bränslen och driften av byggnaden ska ske med förnybara energi.

"Vår nya anläggning i Amesbury blir en win-win-win-situation", säger Andrew Cook, Senior Vice President Americas, Busniness Area AirTech. "Vi blir väl rustade för att möta våra nuvarande och framtida marknadsbehov. Våra medarbetare får en helt ny anläggning med mer utrymme och bättre utrustning. Vi kan stanna i Amesbury och förbli en del av det samhälle som vi har verkat i över 60 år. Och våra kollegor, kunder och staden kommer alla att dra nytta av våra Net Zero initiativ."

Munters är den största arbetsgivaren i Amesbury och har ett nära lokalt samarbete.

"Vi är mycket glada över att Munters stannar i Amesbury. De har varit en fantastisk partner, vår största arbetsgivare i många år och deras inverkan här är betydande. Det innebär lokala jobbmöjligheter och kommersiell tillväxt. Jag ser fram emot att Munters öppnar dörrarna till den nya toppmoderna anläggning och önskar dem fortsatt framgång”, säger Amesburys borgmästare, Kassandra Gove.

For more information:

Investors and analysts:
Ann-Sofi Jönsson, Head of Investor Relations and Enterprise Risk Management
E-mail: ann-sofi.jonsson@munters.com, Tel: +46 (0)73 025 1005

Media:
Eva Carlsson, Director, External Communications
E-mail: eva.carlsson@munters.com, Phone: +46 (0)70 88 33 500

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra omkring 3 940 medarbetare. Munters Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterade år 2022 SEK10,4 miljarder i omsättning. För mer information, besök oss på www.munters.com.