MUNTERS TECKNAR ORDER FÖR SYCOOL SPLIT SYSTEM - STÖRSTA ORDERN NÅGONSIN

Munters har mottagit en order till ett värde av cirka MUSD 176 (cirka 1,8 miljarder SEK) från en ledande samlokaliseringsoperatör för datacenter i USA. Ordern inkluderar Munters SyCool Split system samt installationstjänster och kommer levereras under 2024.

Munters Group (MTRS), en global ledare inom energieffektiva lösningar för luftbehandling och klimat-kontroll, har mottagit en order från en ledande samlokaliseringsoperatör för datacenter. Orderns totala värde, inklusive Munters SyCool Split system samt installationstjänster är cirka MUSD 176 (cirka 1,8 miljarder SEK). Leveranser förväntas ske under en period på upp till 12 månader under 2024, med start i januari 2024.

– För andra gången i år har vi vunnit vår största order någonsin i Munters historia. Detta bekräftar tydligt vår starka marknadsposition i USA och vi är glada och stolta över att kunna stödja våra kunder med SyCool Split-systemen. Vår teknologi representerar nästa kapitel i en lång historia av innovation hos Munters och exceptionella lösningar för datacentermarknaden, säger Klas Forsström VD och koncernchef för Munters.

Vi är hedrade över att ha mottagit denna order som visar på de starka långsiktiga partnerskapen vi har med våra kunder. SyCool ger kunderna strategisk flexibilitet när det gäller att designa sina datacenter, t.ex. kompatibilitet med luftkylning samt vätskekylda konstruktioner som är avgörande eftersom teknik och kyltrender utvecklas i hög takt. Den fortsatta efterfrågan på marknaden är ett välförtjänt erkännande till vårt enastående team som utvecklar, erbjuder och levererar ledande lösningar, säger Stefan Aspman, GVP och President Data Center Technologies.

Munters SyCool Split är en energieffektiv, termosifonbaserad torrkylningslösning för datacenter. Lösningen har utvecklats för att minimera miljöpåverkan från datacenter genom att tillhandahålla frikyla utan användning av vatten. Den valdes av kunden efter en bedömning av de olika typerna av kyllösningar som för närvarande finns tillgängliga på marknaden, med hänsyn till flera egenskaper inklusive produktkvalitet, energieffektivitet, ingen vattenförbrukning, tillförlitlighet, skalbarhet, enkelt underhåll och servicestöd.

För att möta den höga efterfrågan på kyllösningar för datacenter och för att säkra produktionskapaciteten har Munters utökat den dedikerade produktionen av datacenterlösningar genom en ny anläggning i USA som invigs under hösten 2022. Detta möjliggör Munters kontinuerliga utveckling av produktionsprocesser för att säkerställa högre grad av standardisering, modularisering och effektivitet.

Investerare och analytiker

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations and Enterprise Risk Management
Tel: +46 (0)730 251 005

Susann Johnsson, Vice President, Vice President, Group Communications and Brand
E-mail: susann.johnsson@munters.com
Tel: +46 (0)70 623 1474

Denna information är sådan information som Munters Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2022 kl. 08.00 CET.

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra omkring 3 700 medarbetare. Munters Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterade 2021 mer än sju miljarder kronor i omsättning. För mer information, besök oss på www.munters.com.

Taggar: