• Munters Group AB/

Till följd av en ransomware-attack hos en hostingleverantör, offentliggör Munters preliminärt resultat för fjärde kvartalet och helåret 2023

Till följd av en ransomware-attack hos en av Munters hostingleverantörer, Tietoevry, kan det inte säkerställas att information avseende Munters preliminära resultat för fjärde kvartalet och helåret 2023 förblivit konfidentiell. Munters offentliggör därför en sammanfattning av detta före offentliggörandet av bokslutskommunikén den 1 februari 2024. I nuläget är Munters finansiella konsolideringssystem och en mindre del av affärssystemen påverkade av ransomware-attacken. Bolaget håller en kontinuerlig dialog med Tietoevry om situationen. Det finns i nuläget ingen prognos för när problemen kan vara fullt åtgärdade.

Sammanfattning av fjärde kvartalet 2023:

• Munters rapporterar ett stark kvartal med ökad orderingång och nettoomsättning, stärkt justerad EBITA-marginal och minskad skuldsättningsgrad.

• Orderingången ökade organiskt +82%, MSEK 5 651 (3 143).

• Nettoomsättningen ökade organiskt +16%, MSEK 3 659 (3 011).

• Justerad EBITA uppgick till MSEK 467 (304), motsvarande en justerad EBITA-marginal om 12,8% (10,1).

• Periodens resultat minskade till MSEK 58 (131) till följd av högre ränte- och skattekostnader samt ökade jämförelsestörande poster från omstruktureringsaktiviteter och förvärv.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 670 (427). Kassaflödet från förändringar i rörelsekapital hade en positiv påverkan med MSEK 389 (189) i det fjärde kvartalet.

• Nettoskulden i relation till justerad EBITDA per 31 december 2023 var 2,1x jämfört med 2,2x per sista september 2023 och 2,9x per sista december 2022. Nettoskulden uppgick den 31 december 2023 till MSEK 4 620 jämfört med MSEK 4 399 per sista september 2023. Per sista december 2022 uppgick nettoskulden till MSEK 3 825.

Sammanfattning av helåret 2023:

• Orderingången minskade organiskt -21%, MSEK 14 116 (16 830).

• Nettoomsättningen ökade organiskt +27%, MSEK 13 930 (10 386).

• Justerad EBITA uppgick till MSEK 1 839 (1 070),motsvarande en justerad EBITA-marginal om 13,2% (10,3).

• Periodens resultat uppgick till MSEK 792 (577).

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 1 066 (772).

Not: Samtliga siffror avseende 2023 i detta pressmeddelande är preliminära och oreviderade. Den slutliga rapporten för fjärde kvartalet 2023 kommer att publiceras den 1 februari 2024 kl. 07.30 CET. Definitioner av nyckeltal se sida 4.

“Munters ser väldigt allvarligt på incidenten hos Tietoevry och vi har nära kontakt med dem. Sammanfattningsvis rapporterar vi ett starkt resultat 2023 och jag ser fram emot att presentera och kommentera resultatet mer ingående den 1 februari när vi släpper bokslutskommunikén”, säger Munters vd och koncernchef, Klas Forsström.

Ingen ytterligare information avseende fjärde kvartalet eller helåret 2023 avses lämnas innan Munters offentliggör sin bokslutskommuniké för 2023 torsdagen den 1 februari 2024, kl. 07:30 CET. Vänligen se inbjudan till telefonkonferensen nedan.

Den 1 februari klockan 7.30 CET offentliggör Munters sin bokslutskommuniké för 2023.

Media, investerare och analytiker är samma dag inbjudna till presentationen av rapporten klockan 9.00 CEST. Då presenterar vd, Klas Forsström tillsammans med Group Vice President och CFO, Katharina Fischer rapporten i en webcast/ telefonkonferens.

Webcast:

Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor.

Telefonkonferens:

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Investors and analysts

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations & Enterprise Risk Management
E-mail: ann-sofi.jonsson@munters.com, Telefon: +46 (0)730 251 005

Line Dovärn, Director, Investor Relations
E-mail: line.dovarn@munters.com, Telefon: +46 (0)730 488 444

E-mail: eva.carlsson@munters.com, Telefon: +46 (0)70 88 33 500

Denna information är sådan som Munters är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Samtliga siffror avseende 2023 i detta pressmeddelande är preliminära och oreviderade. Informationen lämnades, genom angiva kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 00:45 CET den 2024-01-22

Definitioner av finansiella nyckeltal:

Organisk tillväxt: Förändring i nettoomsättning jämfört med föregående period exklusive förvärv och avyttringar samt valutaeffekter. Måttet används av Munters för att övervaka nettoomsättningstillväxten, drivet av förändringar i volym och priser mellan perioder.

Orderstock: Mottagna och bekräftade försäljningsorder som ännu inte levererats och redovisats som nettoomsättning. Orderstocken belyser hur stor verksamhet hänförlig till den löpande verksamheten som Munters redan har erhållit som kommer att vändas till intäkter under framtida perioder. Måttet används av Munters för att följa utvecklingen och efterfrågan och anpassa verksamheten vid behov.

Orderingång: Mottagna och bekräftade försäljningsorder minus annullerade ordrar under rapportperioden. Orderingången är ett mått på framtida intäkter och, följaktligen, ett viktigt nyckeltal för Munters ledning.

Rörelseresultat (EBIT): Resultat före räntor och skatt. Munters anser att rörelseresultatet visar de intäkter som genereras av den löpande verksamheten.

Justerad EBITA: Rörelseresultat, justerat för avskrivningar och nedskrivningar av immateriella anläggningstillgångar samt jämförelsestörande poster. Munters anser att justerad EBITA är användbart för att analysera resultatet, eftersom det eliminerar påverkan från poster som betraktas vara av ej återkommande karaktär och därför inte återspeglar underliggande verksamheten.

Justerad EBITA marginal: Justerad EBITA som andel av nettoomsättningen. Munters anser att justerad EBITA-marginal är ett användbart mått för att visa bolagets lönsamhet.

Justerad EBITDA: Rörelseresultat justerat för jämförelsestörande poster, avskrivningar och nedskrivningar av materiella och immateriella anläggningstillgångar samt nyttjanderättstillgångar.

Justerad EBITDA marginal: Justerad EBITDA som andel av nettoomsättningen.

Jämförelsestörande poster: Jämförelsestörande poster är händelser eller transaktioner som har en betydande finansiell påverkan och vars resultateffekter är viktiga att uppmärksamma vid jämförelse av periodens finansiella resultat med resultat för tidigare perioder. Poster som inkluderas är t ex omstruktureringsprogram, resultat från avyttringar av dotterbolag och förvärvsrelaterade transaktionskostnader.

R12: R12 (rullande 12 månader) efter ett nyckeltal betyder att nyckeltalet motsvarar en ackumulering av de rapporterade siffrorna för de senaste tolv månaderna. Måttet används för att belysa utvecklingen inom olika nyckeltal, vilket är värdefullt för att få en djupare förståelse för verksamhetens utveckling.

Nettoskuld: Nettoskuld beräknas som räntebärande skulder, leasingskulder, pensionsskulder och upplupna finansiella kostnader, med avdrag för likvida medel.

Operativt rörelsekapital: Omfattar kundfordringar, varulager, upplupna intäkter, leverantörsskulder samt förskott från kunder.

Operativt rörelsekapital/nettoomsättningen: Genomsnittligt operativt rörelsekapital de senaste 12 månaderna som andel av nettoomsättningen för samma period.

Resultat per aktie: Nettoresultat dividerat med vägt genomsnittligt antal utestående aktier.

Munters är världsledande inom energieffektiv luftbehandling och klimatlösningar. Med hjälp av innovativ teknik skapar Munters det perfekta klimatet för kunder i ett brett spektrum av branscher. Munters har definierat framtiden för luftbehandling sedan 1955. Idag bedriver cirka 4 000 anställda tillverkning och försäljning i mer än 30 länder. Munters Group AB redovisade 2023 en nettoomsättning på mer än 13 miljarder SEK och är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.munters.com.