VALBEREDNINGENS FÖRSLAG INFÖR ÅRSSTÄMMAN 2023 I MUNTERS GROUP AB

Valberedningens förslag till stämmoordförande, antal styrelseledamöter och styrelsesuppleanter, styrelsearvode och revisorsarvode, samt val av styrelseledamöter och styrelseordförande i Munters Group AB.

Valberedningen inför årsstämman 2023 i Munters Group AB (”Bolaget”) består av Magnus Fernström (ordförande) (FAM AB), Hans Christian Bratterud (ODIN Fonder), Lovisa Runge (Fjärde AP-fonden) samt Mats Larsson (Första AP-fonden). Styrelsens ordförande Magnus Nicolin är vidare adjungerad till valberedningen. Valberedningen föreslår följande inför årsstämman 2023:

• att advokat Emil Boström från Mannheimer Swartling Advokatbyrå ska väljas till ordförande vid årsstämman 2023,
  • att antalet ordinarie styrelseledamöter ska vara sju stycken, utan suppleanter,
  • att styrelsearvode och arvode för arbete i styrelsens kommittéer, för icke anställda bolagsstämmovalda styrelseledamöter, ska utgå enligt följande: med 1 236 000 (1 200 000) kronor till styrelsens ordförande, med 464 000 (450 000) kronor till var och en av de övriga styrelseledamöterna, med 258 000 (250 000) kronor till ordföranden i revisionsutskottet, med 155 000 (150 000) kronor till var och en av de övriga ledamöterna av revisionsutskottet, med 126 000 (120 000) kronor till ordföranden i ersättningsutskottet, med 63 000 (60 000) kronor till var och en av de övriga ledamöterna av ersättningsutskottet, med 126 000 (120 000) kronor till ordföranden i investeringsutskottet och med 63 000 (60 000) kronor till var och en av de övriga ledamöterna av investeringsutskottet,
  • att omval ska ske av styrelseledamöterna Helen Fasth Gillstedt, Maria Håkansson, Anders Lindqvist, Magnus Nicolin, Kristian Sildeby och Anna Westerberg, samt att Sabine Simeon-Aissaoui ska väljas till ny styrelseledamot i Bolaget. Håkan Buskhe har avböjt omval. Vidare föreslår valberedningen att omval ska ske av styrelsens ordförande Magnus Nicolin,
  • att revisorsarvode ska utgå enligt sedvanliga debiteringsnormer och enligt godkänd räkning.

Presentation av den för nyval föreslagna styrelseledamoten

Sabine Simeon-Aissaoui

Född: 1973

Utbildning och arbetslivserfarenhet: Master of Science i Mechanics and Industry från Université de Strasbourg; lång erfarenhet från olika marknader och ledande befattningar inom Schindler Group och Sematic Group.

Senaste uppdrag/befattningar: President – Escalator and Global Supply Chain för Schindler Group.

Urval tidigare uppdrag: Head of Supply Chain Europe och Deputy President Global Supply Chain – Elevator and Escalator Business för Schindler Group; Chief Operating Officer – Elevator Components Business, Asia-Pacific för Sematic Group; Vice President, Operations – Elevator Components Business, Asia-Pacific för Sematic Group.

Innehav i Munters Group AB: 0

Oberoende i förhållande till större aktieägare: Ja

Oberoende i förhållande till Bolaget och ledningen: Ja

Information om samtliga styrelseledamöter som föreslås för omval samt nyval finns tillgänglig på Bolagets webbplats, www.munters.com. Motiveringen för valberedningens förslag framgår av valberedningens motiverade yttrande.

Valberedningen noterar att det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young AB vid årsstämman 2021 omvaldes till Bolagets revisor för en mandatperiod om fyra år intill slutet av årsstämman 2025. Revisionsbolaget har uppgett att auktoriserade revisorn Andreas Troberg kommer att vara huvudansvarig revisor.

Mars 2023

Munters Group AB

Valberedningen

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations och Enterprise Risk Management
Tel: +46 (0)730 251 005

Munters är världsledande inom energieffektiv luftbehandling och klimatlösningar. Med hjälp av innovativ teknik skapar Munters det perfekta klimatet för kunder i ett brett spektrum av branscher. Munters har definierat framtiden för luftbehandling sedan 1955. Idag bedriver cirka 3 900 anställda tillverkning och försäljning i mer än 30 länder. Munters Group AB redovisade 2022 en nettoomsättning på mer än 10 miljarder SEK och är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.munters.com.

Taggar: