• Munters/

Munters förvärvar Des Champs Technologies, experter inom luftbehandling och energiåtervinning

Report this content

Munters har ingått avtal om förvärv av USA-baserade Des Champs Technologies. Företaget är teknikledande inom lösningar för energieffektiv luftbehandling, vilka kompletterar produktutbudet inom Munters division Dehumidification. Företaget har cirka 200 anställda och prognostiserad omsättning för 2007 är USD 38 miljoner.

Des Champs ligger i Buena Vista, Virginia, USA, och tillverkar främst kundanpassade ventilations-och luftkonditioneringssystem för kommersiella byggnader, baserat på sin expertis inom värmeväxlare, avfuktning och indirekt evaporativ kylning. Des Champs tillverkar även industriella värmeväxlare. Förvärvet stärker dramatiskt Munters position som ledande leverantör av energieffektiva system för klimatkontroll för kommersiella byggnader.

- Des Champs stämmer exceptionellt väl in i vårt affärsområde Commercial inom division Dehumidification, säger Mike McDonald, President, Dehumidification Division.

-Den här expansionen stämmer väl in med vår strategi att vara innovationsledande inom området för energieffektiv luftbehandling. Förvärvet stärker vår expertis inom energiåtervinning och indirekt evaporativ kylning, där Des Champs har en teknikledande position. Det breddade produktutbudet och möjligheterna till teknisk integration med våra unika energieffektiva produkter för kylning och avfuktning, kommer att ge våra kunder ytterligare möjligheter att minska sin energiförbrukning. Vi kommer också att kunna erbjuda lösningar för alla klimat, vilket markant kommer att öka vår försäljningspotential på en växande marknad, avslutar Mike.

Des Champs Technologies erbjuder världsledande teknik för energieffektiv luftbehandling baserad på plattvärmeväxlare, heat pipes, roterande värmeväxlare för sensibel och total energiåtervinning, indirekta evaporativa kylare samt helsvetsade industriella värmeväxlare. Den främsta styrkan ligger i att kunna erbjuda optimala, ofta unika lösningar för att möta kundens behov.

Den viktigaste produktserien är Wringer™-serien, ett komplett luftbehandlingsaggregat med motströms värmeväxling för kylning och återvärmning av tilluften. Det är speciellt designat för att lösa problem med kvaliteten på inomhusluft genom kontroll av luftfuktigheten och tillförsel av rätt mängd konditionerad uteluft med minskad energiförbrukning.

Som pionjär inom området indirekt evaporativ kylning tillverkar Des Champs också högkvalitativa indirekta evaporativa kylare vilka avsevärt minskar energiförbrukningen vid kylning av tillförd utomhusluft i torra klimat.

Den kombinerade verksamheten kommer att kunna påskynda tillväxten genom synergier inom produktintegration, teknik och distribution. Kostnader för inköp, tillverkning och administration förväntas också att minska. Des Champs ledningsgrupp förblir oförändrad.

Munters har avtalat om förvärv av 100% av aktierna i Entrodyne Corporation, Des Champs holdingbolag, för cirka USD 37 miljoner kontant. Transaktionen förväntas avslutas inom kort då den inte är föremål för godkännande av konkurrensmyndighet, utan endast avhängig av gängse förvärvsaktiviteter. Påverkan på Munters resultat per aktie förväntas bli positiv under 2007.

För mer information, se www.deschamps.com

Sollentuna 4 april 2007

Lars Engström