Munters förvärvar Turkisk distributör

Report this content

Munters har ingått avtal om förvärv av 80% av turkiska Munters-Form Endüstri Sistemleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. Turkey. Munters-Form har nio anställda och en årlig omsättning på cirka 3 miljoner Euro. Förvärvet har en marginell effekt på Munters resultat per aktie 2008.

Munters-Form är i huvudsak aktiva inom avfuktningsområdet, ventilationsprodukter för jordbrukssektorn och förkylare av gasturbiner. Företaget är en del av Form Group som ägs av familjen Korun och de kommer att behålla 20 % av sitt ägande i företaget. Form Group har varit distributör för Munters Dehumidification och HumiCool-produkter på Turkiska marknaden, och i vissa närliggande länder, i 22 år.

“Turkiet har en strategisk position i en region som är viktig för Munters tillväxtpotential, både kort- och långsiktigt. Form Group, och familjen Korun, har varit länge varit samarbetspartners med Munters. Nu när vi genomför vår tillväxtstrategi i Turkiet, och i resten av regionen, är det naturligt att vi gör det tillsammans med dem, säger Lars Engström, verkställande direktör, Munters.

“Marknaden för Munters produkter växer i snabb takt. Med Munters som huvudägare av Munters-Form, kommer företaget ha den styrka som krävs för att möta marknadens förväntade krav och för att kunna ta tillvara på den tillväxtpotential som finns i både Turkiet och resten av regionen”, säger Tunc Korun, verkställande direktör för Munters-Form.

Tunc Korun forstsätter som verkställande direktör för Munters-Form.