Nu lanseras Mur & Putsföretagens branschregler

Report this content

Nu lanserar branschföreningen Mur & Putsföretagen egna branschregler, med syftet att skydda en fasadkonstruktion från utifrån kommande fukt. Mur & Putsföretagens branschregler träder i kraft i juni 2024, i god tid innan Boverkets nya byggregler börjar gälla. De nya branschreglerna blir ett hjälpmedel för leverantörer och entreprenörer såväl som för beställare, projektörer och arkitekter.

Den pågående översynen av Boverkets nya byggregler, som sker inom projektet Möjligheternas byggregler och beräknas vara klara den 1 januari 2025, kommer att lägga ett större ansvar på byggbranschen. Som ett svar på det har Mur & Putsföretagen tagit fram specifika branschregler för fasader med puts på isolering och puts på ventilerade fasadsystem, med generella anvisningar för nyproduktion.

Mur & Putsföretagens branschregler är en säkerhet. Alla som väljer ett putsat fasadsystem, levererat och utfört av aktörer som följer branschreglerna och allra helst är medlemmar i Mur & Putsföretagen, ska känna en trygghet. Svenska mur- och putsbranschens samlade erfarenheter kring hur man skapar robusta och hållbara fasader och fasadsystem har vi samlat här, säger Johan Onno, vd på Mur & Putsföretagen.

För leverantörer som önskar så finns en möjlighet att förenkla för beställarledet och föreskrivande led att välja putsade fasadsystem. Detta görs genom att låta Mur & Putsföretagens Tekniska Kommitté granska att respektive fasadsystem uppfyller kraven enligt branschreglerna. Godkända fasadsystem enligt Mur & Putsföretagens branschregler kommer tydligt redovisas i en separat bilaga.

– Det ska vara lätt att göra rätt. Putsade fasader som uppförs i enlighet med Mur & Putsföretagens branschregler och respektive leverantörs anvisningar är fukt- och brandsäkra, får optimerad livslängd och hög estetik. Det är verkligen hållbart byggande, säger Johan Onno.

Mur & Putsföretagen planerar även för att ta fram ett kapitel för murverk under 2024.

Ta del av Mur & Putsföretagens branschregler HÄR.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Onno, vd | 070 466 81 04 | johan.onno@murochputsforetagen.org

Om Mur & Putsföretagen

Mur & Putsföretagen är den rikstäckande branschföreningen för murat och putsat byggande i Sverige med drygt nittio medlemsföretag över hela landet, dessa utgörs av entreprenörer, leverantörer och intressenter. Verksamheterna utför puts och murningsarbeten eller levererar material och utrustning för murat och putsat.