80-talet fortsätter att påverka – 1980-talet det mest populära årtiondet inom musik

Report this content

Europas största musikundersökning där 11 000 personer deltog avslöjar att 1980-talet fortfarande är det mest populära årtiondet inom musik. Resultaten kommer från en undersökning som genomförts av den ledande digitala musikutsändaren Music Choice, och visar att var tredje person föredrar att sjunga med i låtar från syntpopens era, som knep förstaplatsen före 1990-talets musik samt 1970-talets musik som kom på tredje plats.

Under den här eran spelades Live Aid-konserterna, en av tidernas största välgörenhetsevenemang som röstades fram som en av de viktigaste musikhändelserna de senaste 30 åren. Återsläppet av Band Aid-singeln Do They Know it’s Christmas spelades in år 2004 av Band Aid 20 och är ytterligare ett bevis på vikten av vädjan till omvärlden och populariteten från musik från en svunnen tid. Även valet av bröllopsmusik visar hur populär musiken från 1980-talet fortfarande är. Van Morrisons hitlåt från 1989, Have I Told You Lately That I Love You? röstades fram på andraplats och toppas endast av Stevie Wonders hitlåt från 1973, You are The Sunshine of My Life. 1981 gjorde Lionel Richie och Diana Ross en klassisk duett, Endless Love, som kom på fjärde plats. Det är inte överraskande att återförenandet av kända band från 1980-talet t.ex. Spandau Ballet i mars 2009 och Duran Durans återförening under den tidigare delen av förra årtiondet var populära. Vid sidan av Pet Shop Boys senaste skiva Pandemonium förra veckan, belyser undersökningen 80-talets viktiga påverkan och dess odödliga influens i dagens popkultur. Stor påverkan på nutida artister och deras låtar 80-talets betydelse influerar även moderna artister t.ex. Lady Gaga, vars senaste uppträdande på galan The Brits förra veckan belyser hennes stil och inspiration från kultfigurer som Madonna och David Bowie. Syntar, trummaskiner och elektroniska keyboards skapade ”New Wave” som var populärt inom musiken på det tidiga 80-talet och har fortsatt att inspirera många populära artister idag, till exempel Little Boots och Daft Punk. Artisterna La Roux och LadyHawke använder också 80-talets syntmusik som bas för sina välkända låtar och efter succén med Call on Me (Eric Prydz mixade om Steve Winwoods hitlåt Valerie från 1982) visade resultaten att många fortfarande lyssnar på den musik som var populär för tjugo år sedan. – 80-talet har haft en sådan påverkan på så många människor i Europa att det definitivt är en indikator på hur mycket vi värdesätter kulturarvet av den musiken. I jämförelse med hur det var för 30 år sedan på 80-talet när folks tillgång till musik var via kassettspelare, skivor, radio eller tv, har vi nu möjlighet att hitta våra favoritlåtar från förr när som helst och var som helst genom att trycka på en knapp, säger Kevin Spector, chef för Musik & Programmering på Music Choice. Den största årliga musikundersökningen i Europa hjälper Music Choice att förbättra programmeringen till sina många digitala, non-stop musikkanaler och enligt årets resultat är över en fjärdedel av européerna förtjusta i att titta på musik på TV. 11 000 personer i Europa deltog i undersökningen från november 2009 – till slutet av december 2009. Resultaten visar: De mest populära årtiondena inom musik de senaste 40 åren 1. 1980-talet = (31 %) 2. 1990-talet = (25 %) 3. 1970-talet = (23 %) 4. 1960-talet = (19 %) 5. 2000-talet = (2 %) De 10 mest inflytelserika musikhändelserna de senaste 30 åren 1. Live Aid (21 %) – viktigaste händelsen 2. Lanseringen av nedladdningsbar musik (19 %) – viktigaste nyheten 3. IPodens lansering (17 %) 4. Michael Jacksons död (17 %) – viktigaste dödsfallet 5. John Lennons död (8 %) 6. Lanseringen av musikvideos och musikvideo-TV-kanaler (8 %) 7. Konserten för Nelson Mandela (4 %) 8. Kurt Kobains död (3 %) 9. Talangshower t.ex. Idol och X factor (2 %) 10. Splittrandet av Spice Girls (1 %) Om Music Choice Ltd Music Choice Ltd. är ett ledande juridiskt, digitalt musikserviceföretag, tillgängligt för mer än 40 miljoner konsumenter i 18 länder. Music Choice tillhandahåller expertprogrammerade digitala musiktjänster till konsumenter och plattformar. Detta inkluderar non-stop kompilerande kanaler via digital-TV, alla utan avbrott från reklam, DJs och presentatörer till bredbands musikproduktion och dessutom linjära musikvideokanaler och reklamfinansierade musikvideos på begäran. Undersökningen är tillgänglig på 12 europeiska språk och är öppen för konsumenter genom Europa inklusive Österrike, Belgien, Bulgarien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Ryssland, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz, Ukraina och Storbritannien. www.musicchoice.co.uk För mer information, kontakta: SLAM London Gemma Russell: +44 207 067 0706 gemma@slampr.com Barbara Normile: +44 207 067 0263 barbara@slampr.com