Max Martin, Björn Ulvaeus och Niclas Molinder startar global stiftelse för musikrättigheter

Report this content

Med fler tvister och större missnöje än någonsin är situationen i världens musikindustri kritisk. Som svar på den globala rättighetsproblematiken agerar nu Björn Ulvaeus, Max Martin och Niclas Molinder genom att starta stiftelsen Music Rights Awareness Foundation – som skall hjälpa världens musikkreatörer till rättvis ersättning.

Tvisterna inom musikbranschen är mer frekventa än någonsin. En av anledningarna är att den digitala utvecklingen har skapat ett helt nytt kunskapsbehov inom rättigheter mellan musikskapare och bolag. Nu går några av Sveriges största låtskrivare ihop och startar stiftelsen Music Rights Awareness Foundation - med visionen att alla musikskapare ska bli rättvist kompenserade för den musik de delar med världen.

– Information och utbildning är alltid lösningen och jag hoppas att Music Rights Awareness tillsammans med andra ska kunna hjälpa musikskapare att hjälpa sig själva i de utmaningar de möter, säger Max Martin.

Music Rights Awareness kommer att driva flera separata projekt för att utbilda, inspirera och stötta musikskapare och andra som verkar inom branschen, för att öka musikvärldens kunskap i frågorna och minska glappet mellan storbolagen och kreatörerna.

– I den nya digitala världen är ofta kreatörerna den svagare parten vid förhandlingsbordet. Kunskap är makt och den kunskapen vill Music Rights Awareness förmedla, säger Björn Ulvaeus.

De tre grundarna är även involverade i Auddly, en digital plattform som hjälper musikskapare att hålla ordning på sina låtprojekt, samarbeta och registrera sina rättigheter.

– Under arbetet tillsammans insåg vi att det råder stor okunskap inom rättighetsfrågan bland både låtskrivare och branschen. Vi är övertygade om att många legala tvister hade kunnat avvärjas och med Music Rights Awareness kan vi hjälpa världens musikskapare på ett bredare plan, säger Niclas Molinder.

Stort intresse från världen
Problemet är ännu större i de länder som nu står inför musikindustrins digitala utveckling, utan tillräckligt stöd eller kunskap. Stiftelsens första projekt, Music Rights in Africa, fokuserar på att utbilda musikskapare i Malawi, Rwanda och Tanzania. En förstudie gjordes i juni och kort därefter mottogs förfrågningar från upphovsrättsorganisationer i Kina och Indien.

För mer information eller intervjuförfrågan, kontakta gärna:
Amanda Elefelt, kommunikationsansvarig
amanda@musicrightsawareness.org, +46 733–484700

Om Music Rights Awareness Foundation
Music Rights Awareness är en neutral stiftelse som arbetar för att öka kunskapen om musikrättigheter världen över - grundad av låtskrivarna Björn Ulvaeus, Max Martin och Niclas Molinder. Genom utbildning och stöd hjälper vi kreatörer att ta kontroll över sina musikrättigheter och leva på sin musik - oberoende av ekonomiska, geografiska och kulturella förutsättningar. Vår vision är att alla musikskapare ska bli rättvist kompenserade för den musik de delar med världen. www.musicrightsawareness.org

Taggar: