Ändringar beträffande J:son-stipendiet

Vi har tidigare meddelat att  Årets J:son-stipendiat är trombonisten, arrangören och kompositören Kristian Persson. Stipendiet skulle delas ut på Janne Schaffers konsert My music story den 14/11, men pga de nya restriktionerna kommer konserten flyttas och hållas vid ett senare tillfälle.

Den 28 oktober gick vi ut med att Kristian Persson var årets  J:son stipendiat.

Kristian får stipendiet med motiveringen:

"J:son-stipendiet 2020 går till en stämningsskapande ekvilibrist där klangkvalitet, klara strukturer och sväng förefaller vara ledord.  För musik som talar till både kropp och själ i kombination med en instrumental skicklighet av allra högsta kvalitet, tilldelas årets stipendium trombonisten, arrangören och kompositören Kristian Persson."

Janne Schaffers konsert My Music Story skjuts upp

Stipendiet skulle delas ut under Janne Schaffers konsert My Music Story 14/11 men pga den ökade smittspridningen och de nya restriktionerna har Vaxholms kommun beslutat att flytta fram konserten. Evenemanget kommer istället hållas den 18/4 2021, men stipendiet kommer fortfarande delas ut på det förbestämda datumet 14/11.

Jan Granvik
jan.granvik@musikerforbundet.se