De får Musikerförbundets stipendium 2017

Mottagarna av Musikerförbundets stipendium är utsedda. Årets stipendiater är basisten och gitarristen Martin Olsson, producenten och låtskrivaren Melisha Linnell och saxofonisten Jonny Wartel.

Melisha Linnell, Martin Olsson och Jonny Wartel är årets stipendiater. Foto Nils von Matern, Håkan Ivarsson och Lars Åsling.

Juryns motivering lyder: ”Årets stipendiater representerar skickligt hantverk, hög konstnärlig kvalitet och solidariskt arbetssätt inom sina respektive fält. Vi vill genom detta stipendium uppmärksamma och uppmuntra dessa personers fortsatta arbete och förkovran.”

Martin Olsson
Den Göteborgsbaserade basisten och gitarristen är främst verksam inom visa och jazz. Som frilansmusiker har Martin Olsson kompat artister och akter som Sven-Bertil Taube, Björn Skifs, Thomas Di Leva och Anne-Sofie Söderqvist. Som medlem i swingbandet Gentlemen & Gangsters har han turnerat över hela världen. Han producerar även musik.

I höst kliver han återigen in i inspelningsstudion med visartisten Gunnar Källström för att arbeta med ännu ett album.

Melisha Linnell
Musikproducenten Melisha Linnell har drivit en inspelningsstudio i 17 år och sedan fem år tillbaka är hon stationerad på Brewhouse, Göteborg. Hon har producerat och skrivit musik för ett stort antal artister, bland annat Malin Mellow och Sallyswag.

Under våren är hon aktuell med fyra spår på Aurelia Deys ep Alpha Vol 1 och som en av projektledarna för EQ Loves Festival, ett evenemang om musikproduktion och jämställdhet.

Jonny Wartel
Den självlärda saxofonisten och multiinstrumentalisten Jonny Wartel har spelat inom en mängd genrer, från klassiskt till hiphop och electronica. Vid sidan av musicerandet verkar han som kompositör och har även arbetat som musiklärare, ljuddesigner, producent med mera. Jonny Wartel var en av medlemmarna i saxofonkvartetten Position Alpha och performancegruppen Tajphoon Tivoli och är en av de drivande krafterna bakom BrÖtz, en klubb för jazz och fri improvisation.

Om Musikerförbundet

musikerforbundet.se | facebook.com/musikerforbundet | Twitter: @musikerna