Gunhild Carling får årets Thore Ehrling-stipendium

Utmärkelsen delas ut till konstnärligt högtstående musiker, arrangörer eller upphovspersoner inom populärmusik. 2016 föll juryns val på Gunhild Carling, skicklig jazzsångerska och instrumentalist med både djup och förmåga att nå ut brett.

John Högman, ordförande i Thore Ehrlings minnesfond, med årets eminenta stipenidat.

Juryns motivering lyder: ”För en enastående musikalisk virtuositet både som instrumentalist, sångerska och kompositör i kombination med en slagfärdig scenpersonlighet tilldelas Gunhild Carling 2016 års Thore Ehrlingstipendium. Genom att kombinera ett djupt konstnärskap med ett utåtriktat tilltal har hon i Thore Ehrlings anda med sin musik och sina scenshower fått ett stort genomslag även hos den breda publiken.”

Stipendiet består av 25 000 kronor och en litografi av konstnären Jonas Fredén.

Om stipendiet

Thore Ehrling-stipendiet delas varje år ut till trumpetaren, kompositören, arrangören tillika kapellmästaren Thore Ehrlings minne. Fonden förvaltas av bland annat Musikerförbundet, Ifpi, SKAP, Musikförläggarna, Stim och Folkets hus och parker.

John Högman, ordförande Thore Ehrlings minnesfond: 0705-89 56 04.

Om Musikerförbundet

Taggar: