Musikerförbundet blockerar musik i Teslas mediaspelare till stöd för de strejkande bilmekanikerna på Tesla

Idag (tisdagen den 14 november) så har Musikerförbundet meddelat SVT och Sveriges Radio att soundtracket till SVT:s storsatsning Historien om Sverige, inte tillåts spelas hos de musikströmningstjänster som visas i Teslabilarnas mediaspelare. Det rör sig exempelvis om musikstreamingtjänster som Spotify, Apple Music och Tidal. Blockaden gäller till dess att Tesla har tecknat kollektivavtal med IF-Metall, eller till dess att Musikerförbundet meddelar att blockaden hävs.

Musikerförbundet vidtar denna åtgärd till stöd för bilmekanikernas krav på kollektivavtal.

- Vi spelar gärna, men vi är angelägna om att så väl musiker som bilmekaniker är garanterade schysta villkor på jobbet, säger Mattias Qvarsell, ansvarig förhandlare på Musikerförbundet.

Musikerförbundet bedömer att Teslas affärsidé är att påskynda omställningen till ett hållbart samhälle och att utmana den fossildrivna bilindustrin med ett innehåll och en upplevelse som ligger i framkant - inte att utmana den svenska kollektivavtalsmodellen.

- Därför tror vi att en åtgärd som riktar sig mot själva innehållet i Teslas affär, körupplevelsen, på sikt kan vara ett viktigt sätt att påverka företaget. För vad vore en roadtrip utan bra musik? undrar Mattias Qvarsell.

SVT:s storsatsning Historien om Sverige är den stora berättelsen om vårt land. Om människorna och krafterna som format det. Den 4 februari 2024 får vi se avsnitt 9 om folket som tar makten, åren 1809-1921.

Kampen för människors inflytande över sitt arbete är långt ifrån över. Nu vill även vi musiker visa att vi stödjer mekanikernas fight för att upprätthålla den svenska modellen. Det här är en fråga och konflikt som påverkar hela vårt samhälle, säger Karin Inde, Musikerförbundets ordförande.

Åtgärden riktar in sig på Teslabilar, utan att för den skull skapa för mycket oreda för de berörda musikerna.

- Det är inte uteslutet att vi går vidare med blockad av ytterligare musik i Teslas mediaspelare, men det är inget vi kan ge besked om i nuläget, säger Karin Inde.

Läs mer - Avtalssekreterare Mattias Qvarsell svarar på frågor angående Musikerförbundets blockad: https://www.musikerforbundet.se/teslakonflikten/

Mattias Qvarsell, 072-076 89 15, mattias.qvarsell@musikerforbundet.se
Avtalssekreterare, Musikerförbundet