Musikerförbundet på SvD debatt – Skivbolagen agerar som pirater

I en debattartikel som publiceras på SvD debatt i dag uppmanar Musikerförbundet regeringen att lagstifta om en för musiker och artister oavvislig rätt till skälig ersättning för sin musik när den nyttjas av andra. Musiker och artister måste enligt artikeln ges bättre möjlighet att hävda sina rättigheter mot de stora skivbolagen. Musikerförbundet menar att bolagen utnyttjar sin maktposition, bland annat genom att lägga ut musik på Spotify utan att ha avtalat om detta med artisterna.

Debattartikeln uppmärksammar att en svensk domstol för första gången nu prövar avtal om skivbolagens rätt att lägga ut musikers och artisters musik på strömmade musiktjänster. Musikerförbundet har som ombud för flera medlemmar stämt skivbolagen Warner och MNW för att de olovligen lagt ut musik på streamingtjänster som Spotify.

– Istället för att avtala med artisterna och musikerna om streaming i särskild ordning har skivbolagen likt pirater olovligen lagt ut musik på streamingtjänster, säger Granvik.

Rockbandet Hurriganes vann nyligen en liknande process mot bolaget Universal i Finland. En svensk dom kan bli vägledande för hur liknande avtal ska tolkas och kan göra att musiker och artister slipper stämma skivbolag för att få skälig ersättning för sin musik.

– Om den svenska domstolen går på samma linje som i Finland innebär det att omkring hälften av all den svenska musik som finns på Spotify är utlagd på olaglig väg, säger Jan Granvik, ordförande för Musikerförbundet.

– För att musiker och artister ska kunna hävda sina intressen mot de stora skivbolagen utan att behöva gå till domstol måste vi ha en lagstadgad oavvislig rätt till ersättning när vår musik används, säger Jan Granvik.

Läs artikeln i sin helhet >>

För ytterligare info:
Per Herrey, förbundsjurist Musikerförbundet
per.herrey@musikerforbundet.se

Jan Granvik, ordförande Musikerförbundet
jan.granvik@musikerforbundet.se

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för att förbättra musikers och artisters upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor genom en stark facklig organisation. Musikerförbundet uppbär kollektivavtal och företräder medlemmarnas rättigheter enligt upphovsrättslagen.