Nytt nätverk vill skapa plats för olika berättelser och röster i den svenska musikbranschen

Kvinnliga artister stod för 30 procent av låtarna på Billboards topplista för de mest spelade låtarna i USA 2022. Men bland låtskrivarna till de största hitsen var bara 14 procent kvinnor och bland producenter var de ännu färre - tre procent. Endast 1 av 5 låtskrivare hos STIM är kvinnor.

Är män bättre på musik än kvinnor? Nej självklart inte men det kan man tro när man tittar på siffrorna i musikbranschen. Ja visst går det framåt men alldeles för långsamt. Både utbildningar och branschen har ett ansvar, menar Anneli Axelsson ordförande i Musikerförbundets Kvinnokommitté som tillsammans med föreningen Kvast har tagit initiativet till nätverket.

-Det är inte som förr när det var förbjudet för en kvinna att spela cello, för att man är tvungen att sära på benen när man spelar. Tack o lov! Men fortfarande finns det stereotypa könsroller på musikområdet. Vi behöver en övergripande strategi för att komma åt problemet där hela branschen bör ta ett ansvar och inte bara några få eldsjälar, menar Anneli Axelsson.

Livecoachning av chefer på Folk och kultur den 9 februari!

Nätverket för en jämställd och inkluderande musikbransch har en monter på Sveriges största kulturpolitiska konvent Folk och Kultur i Eskilstuna den 7-9 februari och på scenen den 9 feb kl 11:00-12:00 kommer en expertpanel att livecoacha chefer för att ge inspiration till en mer jämställd och inkluderande musikbransch.

Läs mer på föreningen Kvasts hemsida.

Expertpanelen består av:

Aurelia Dey - multikonstnär som uppmärksammar inkludering och mångfald,

Ceylan Holago - inkluderingsstrateg och kulturproducent

Sara Aldén - jazzsångerska, genusvetare och ordförande i Impra.

Karin Inde, Musikerförbundets ordförande, och Ludvig Werner, VD för Ifpi, har anmält sig för att “roastas” av panelen.

Moderator för Livecoachningen: Ametist Azordegan - musikjournalist, social entreprenör och känd kulturstrateg.

Vid frågor kontakta:

Anneli Axelsson
+46 (0)70-5469937
anneli.axelsson@musikerforbundet.se

Sofia Sahlin
+46(0)70 628 83 58
sofia.sahlin@kvast.org

Med stöd från

NÄTVERKET FÖR JÄMSTÄLLDHET OCH INKLUDERING I MUSIKBRANSCHEN:

EPOS (Equality and Purality on stage)
Female Songwriter’s Day
FST (Föreningen Svenska Tonsättare)