React-EU: Digitala Musiklyftet - Sveriges just nu största utbildningsprojekt i musikbranschen

Musikerförbundet anordnar från och med i höst ett antal kostnadsfria kurser i ett kompetensutvecklingsprogram. Projektet React-EU: Digitala Musiklyftet vill stärka och inspirera fler musiker till att kunna röra sig i dagens digitala värld med självförtroende och med utgångspunkt i det egna skapandet. Genom webbkurser och hands on-utbildningar över hela landet stärker projektet musikerkåren.

Anneli Axelsson och Maria Blom, projektledare för React-EU: Digitala Musiklyftet

Musikerförbundet har sett ett stort behov av kompetenshöjning efter pandemin. ESF-rådet har genom initiativet React-EU beviljat organisationen 8,5 miljoner kronor i stöd till kompetenshöjande insatser för musiker.

När EU, via ESF (Europeiska Socialfonden), utlyste projektpengar för att kompetensutveckla yrkesgrupper som drabbats av pandemin var musiker en självklar målgrupp. Musikerförbundets projektgrupp formulerade ett förslag på utbildningsprogram som EU godkände och nu är arbetet med ett digert utbildningsår i full gång. De olika utbildningarna görs av några av Sveriges vassaste föreläsare  och handlar om att webbsända live, digitala plattformar/försörjningsmöjligheter, aggregatorer för musikutgivning, digital musikproduktion och digital videoproduktion.

- Musiker kan välja om de vill delta i en eller flera av våra kurser, men platserna är begränsade så det är först till kvarn som gäller! säger Anneli Axelsson, en av projektledarna för React-EU: Digitala Musiklyftet.

Utbildningarna som kommer att lanseras i höst vänder sig till yrkesverksamma musiker och artister i hela landet och har fyra fokusområden.

1. Teknisk kunskap - hur gör jag en digital sändning med bra ljud, bra bild och snyggt ljus?
  2. Sändningsrättigheter, upphovsrätt och avtal  - vad gäller?
  3. Digitala portaler och plattformar - hur och var hittar jag min publik?
  4. Betalningsmodeller  - hur tar jag betalt?

Vill du veta mer? Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev!

www.digitalamusiklyftet.se
info@digitalamusiklyftet.se