Roger Palm och Ulf Andersson får Studiorävenpriset

2016 års Studiorävar är utsedda. Den här gången är det den gamla ABBA-trummisen Roger Palm och den hyllade jazzsaxofonisten Ulf Andersson som belönas för sina livsgärningar som studiomusiker med Musikerförbundets hederspris. Juryn konstaterar att Roger Palm ”med sitt trumset varit en klippa i studiomusikerelitens främsta rum” och att Ulf Andersson uppvisat ett ”genreöverskridande musikanteri som nästan saknar motstycke”.

Illustration Lasse Åberg.

Båda Studiorävarna har inspelningar med Sveriges främsta artister på sina omfattande meritlistor. Roger Palm gjorde bland annat ”Dancing Queen” med ABBA, som han också turnerat med över hela världen, och ”Satellit” med Ted Gärdestad. Ulf Andersson har också samarbetat med ABBA och kan dessutom höras på låtar med artister som Monica Zetterlund, Björn Skifs och Eje Thelin. Utöver studiomusicerandet har han en lång karriär som solist och i diverse band, bland annat Egba och Ulf Andersson New Quartet.

Priset, en litografi av Lasse Åberg och 50 000 kronor var, delas ut på en hyllningsgala på Nalen den 14 februari 2016.

Studiomusikernas hederspris
Sedan 2013 ger Musikerförbundet priset till musiker som utmärkt sig i inspelningsstudion, både instrumentalt och med sin förmåga att inspirera och vinna uppskattning hos kollegerna. I juryn sitter studioveteranerna Monica Dominique, Stefan Brolund och Janne Schaffer.

Juryns motiveringar
Ulf Andersson.
Med ursprunglig stark förankring i jazz har han med obotlig energi och nyfikenhet orienterat mot ett genreöverskridande musikanteri som nästan saknar motstycke. Han medverkar med sina saxar och övriga träblåsinstrument på mängder av inspelningar med artister av vitt skilda slag: Eje Thelin, Monica Zetterlund, Björn Skifs, Kjell Öhman, Lill Lindfors, Egba och ABBA för att nämna några. På 1970-talet, när de musikpolitiska skyttegravarna var som djupast, var Uffe också en av dem som kunde röra sig tämligen skadelös mellan lägren tack vare sin musikaliska vidsynthet och sitt förstklassiga spel.

Roger Palm. Med ett erkänt stadigt och svängigt beat har han med sitt trumset varit en klippa i studiomusikerelitens främsta rum. Han har spelat med de flesta svenska artister under sin aktiva tid men naturligtvis sticker vissa inspelningar ut lite extra, t.ex. ”Dancing Queen” med ABBA, ”Satellit” med Ted Gärdestad och Björn J:son Lindhs ”Esther Williams (Overture)”. Roger är också en musikant med stor lyhördhet i samspelet med de omgivande kollegerna. För de senare engagerar han sig gärna även när det gäller villkoren inom branschen.

Om Musikerförbundet

Taggar: