Kändisarnas bidrag till Musikhjälpen 2014

Report this content

Måndag 8 december börjar Musikhjälpens insamling till kampen för att stoppa spridningen av hiv. För att samla in pengar anordnas bland annat auktioner och tävlingar med chans till unika gåvor som kända personer skänkt till Musikhjälpen. I år går det till exempel att ropa hem Håkan Hellströms jeansjacka från rekordkonserten på Ullevi, en magisk yogadag på Aruba i Västindien med Instagram-stjärnan Yoga Girl och ett eget bröllop i glasburen.

Yoga Girl. Foto: Ali Kaukas. Carolina Gynning. Foto: Hans Ericksson.

Här följer ett axplock av årets unika auktioner i Musikhjälpen:

Gift dig i Musikhjälpens glasbur! Söndagen 14 december får du och din partner chansen att ha bröllop i Musikhjälpens direktsändning. Vi utlovar kända bröllopsvittnen och Sarah Dawn Finer som sjunger sin låt ”Kärleksvisan” till er.

Håkan Hellström skänker sin jeansjacka som han hade på sig på sin rekordkonsert på Ullevi i somras, när det var över 69 000 personer i publiken.

Roadtrip-experterna Carina Berg och Christine Meltzer är dina chaufförer för en dag. De lovar att leverera ditt företags alla paket i tid och se till att era kunder kommer tryggt fram till sina möten.

Gå på babysim med Carolina Gynning och hennes dotter Adele. Perfekt för dig och din mammagrupp!

Det är lätt att glömma bort hiv som epidemi och att man bara förknippar det med 80-talet trots att så många fortfarande är drabbade och drabbas varje dag! Känns bra att kunna vara med och bidra och jag ser fram emot att gå och babysimma med ett gäng härliga mammor och deras bebisar, säger Carolina Gynning.

Lär dig crawla med några av världens bästa simmerskor, bland andra Sarah Sjöström och Therese Alshammar.

Upplev en magisk yogadag på Aruba i Västindien med Instagram-stjärnan Yoga Girl.

En av Sveriges största konstnärer tillika Augustprisvinnaren Lars Lerin skänker sin målning ”Silver”.

Hiv och aids har ju kommit lite i skymundan på senare år, så det är ju livsviktigt att stödja forskningen och se till att inte sjukdomen glöms bort. Jag hade själv vänner som dog i aids på 80-talet och känner igen mycket av det som Jonas Gardell berättar om i Torka aldrig tårar utan handskar, säger Lars Lerin.

Unik LAN-kväll med Sveriges spelarelit och världsmästarna i Dota 2. Kommer att ske lördagen den 13 december. Vinnarna av auktionen spelar hemifrån i samma lag som Bummi, Dotaharen och världsmästarna Akke och Loda från Alliance som spelar inifrån glasburen. Matcherna kommenteras av Drayich.

En specialsignerad skiva av legenden Elton John.

Lorentz har skänkt sin mystiska, vita ryggsäck fylld med personliga och exklusiva goodies.

En surfbräda signerad av artisten Mr Probz som har haft en stor hit med låten ”Waves” i år.

Alina Devecerski auktionerar ut en dansklass, gärna till en skola.

Jag vill göra nåt personligt tillsammans med Musikhjälpen och dansen har följt mig mer eller mindre hela livet. Jag har både jobbat med och undervisat i dans, främst hiphop. Det ligger mycket energi och kärlek i dansen och det är det jag tycker Musikhjälpen handlar om, säger Alina Devecerski.

Under sändningsveckan kommer publiken dessutom kunna ringa in och tävla om unika upplevelser, som dessa två:

Bli intervjuad av Fredrik Skavlan i hans studio.

Få besök av Melissa Horn och Musikguiden i P3. De dyker upp i ditt vardagsrum och bjuder på en exklusiv spelning.

Det tillkommer en rad auktioner och tävlingar inför och under Musikhjälpen.

Några av auktionerna öppnar redan nästa fredag, 5 december, och övriga auktioner och tävlingar kommer att läggas upp under sändningsveckan 8-14 december.

Läs mer om auktionerna och tävlingarna på www.musikhjälpen.se.

Musikhjälpen 2014: Hjälp oss att stoppa spridningen av hiv
Musikhjälpens insamling 2014 går till kampen för att stoppa spridningen av viruset hiv. Varje dag smittas 6000 personer med hiv och en stor del av dem är under 15 år. Världen över lever 35 miljoner människor med viruset och majoriteten bor i länderna söder om Sahara. Fattigdom, brist på kunskap och begränsad tillgång till preventivmedel är vanliga orsaker till att hiv sprids, framför allt i låginkomstländer. Sen epidemin utbröt på 1980-talet har 36 miljoner människor dött i aids. Förra året dog 4000 människor i aids varje dag. Musikhjälpens insamling för att stoppa spridningen av hiv i världen börjar måndag 8 december och pågår till och med söndag 14 december. Programledare är Petter, Linnea Henriksson och Kodjo Akolor. Pengarna som samlas in går till Radiohjälpen.

Om Musikhjälpen
Idén med Musikhjälpen är att förena publikens intresse för musik med engagemang för medmänniskor världen över. Genom att bland annat betala för låtönskningar är publiken med och samlar in pengar till Radiohjälpen och årets tema. Det går också att skänka pengar genom andra insamlingsaktiviteter som pågår i och omkring glasburen och runt om i Sverige. Och det är inte bara publiken som deltar i insamlingen, under de sex dagarna engagerar sig även stora delar av den svenska artisteliten på olika sätt. Många stöttar insamlingen genom att besöka glasburen, andra skänker gåvor till auktioner och tävlingar eller startar egna insamlingar.

Musikhjälpen är ett samarbetsprojekt mellan Sveriges Radio, Sveriges Television och Radiohjälpen. Musikhjälpen direktsänds i sin helhet i P3 Sveriges Radio, SVT Flow och stora delar även i SVT2.

Yoga Girl. Foto: Ali Kaukas

Carolina Gynning. Foto: Hans Ericksson för Tidningen Mama

Lorentz. Foto: Patricia Reyes

Alina Devecerski. Foto: Baseline Music