Petter, Linnea Henriksson och Kodjo Akolor leder Musikhjälpen 2014

Report this content

Idag kan Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen stolt meddela att Musikhjälpen 2014, som direktsänds från Uppsala 8-14 december, kommer att ledas av artisterna Linnea Henriksson och Petter P-Lex Alexis Askergren samt Musikhjälpen-veteranen Kodjo Akolor.

Årets progamledartrio – Petter P-Lex Alexis Askergren, Linnea Henriksson och Kodjo Akolor. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Musikhjälpens insamling 2014 går till kampen för att stoppa spridningen av hiv. Uppdraget att leda den 144 timmar långa insamlingen, som i år kommer direktsändas från den nya värdstaden Uppsala, har gått till trion Petter P-Lex Alexis Askergren, Linnea Henriksson och Kodjo Akolor.

Efter att under flera år engagerat sig i Musikhjälpens insamlingar är det nu dags för Petter P-Lex Alexis Askergren att leda programmet.

– Jag har engagerat mig genom att på olika sätt samla in pengar till Musikhjälpen, allt från #stepyourVDgameup för att få företagschefer att skänka pengar till att spela live i glasburen och låta folk buda på en middag med mig. Att nu leda programmet känns som ett ganska naturligt nästa steg, även om det för mig är okänd mark och en extremt stor grej, säger Petter.

Även Linnea Henriksson har hjälpt till med insamlingar tidigare och uppträdde i glasburen senast i fjol.

– Musikhjälpen är ett fantastiskt program för det handlar om engagemang, säger Linnea. Det känns stort att få vara med och leda det här skeppet i år och hjälpa till att coacha alla som vill engagera sig.

Årets veteran i sammanhanget är Kodjo Akolor som gör sitt fjärde år som programledare i Musikhjälpens glasbur.

– Jag hoppas att fler än någonsin kommer att engagera sig i år och hjälpa oss i kampen mot hiv! Mina personliga favoriter är alla barn som spontant bestämmer sig för att de vill vara med och samla in pengar. De är de största hjältarna, säger Kodjo.

Petter P-Lex Alexis Askergren

Sveriges egen hiphop-fader är också en av landets populäraste artister. Petter har släppt åtta fullängdsalbum och haft mängder av hits, så som "Håll om mig”, "Så klart”, "Mikrofonkåt”

och ”Repa skivan”. Petter har varit engagerad i Musikhjälpen i flera år, både med uppträdanden i glasburen och med sitt eget insamlingsinitiativ #stepyourVDgameup som resulterat i över 1,5 miljoner kronor från svenska företagsledare. I år belönades Petter med Begriplighetspriset för sin bok "16 rader” som hjälpt ungdomar med läs- och skrivsvårigheter.

Linnea Henriksson

Sångaren och låtskrivaren Linnea Henriksson slog igenom i Idol 2010 och har släppt tre album, två soloalbum och ett med bandet Prylf. Hon har haft hits med låtar som "Lyckligare nu”, "Väldigt kär/Obegripligt ensam” och "Halmstad” och på P3 Guld-galan 2013 utsågs hon till Årets artist. Sommaren 2014 gjorde hon programledardebut i "Hallå P3”. Linnea har sedan tidigare ett engagemang i Musikhjälpen då hon uppträtt i glasburen flera gånger och även startat insamlingsinitiativ. I fjol samlade hon tillsammans med publiken in 10 000 kr genom att göra pappersfåglar.

Kodjo Akolor

Kodjo Akolor gör 2014 sitt fjärde år i Musikhjälpen. Till vardags är han en av programledarstjärnorna i P3:s flaggskepp Morgonpasset i P3 och i höstas utsåg lyssnarna honom till Årets manliga programledare på Radiogalan. Tidigare i år ledde han Sveriges Radios stora musikgala P3 Guld och SVT-serien "Kodjos kval” inför EU-parlamentsvalet. Vid sidan av programlederiet är Kodjo standup-komiker och har varit ute på åtskilliga turnéer.

Musikhjälpen 2014: Hjälp oss att stoppa spridningen av hiv

Musikhjälpens insamling 2014 går till kampen för att stoppa spridningen av viruset hiv. Varje dag smittas 6000 personer med hiv och en stor del av dem är under 15 år. Världen över lever 35 miljoner människor med viruset och majoriteten bor i länderna söder om Sahara. Fattigdom, brist på kunskap och begränsad tillgång till preventivmedel är vanliga orsaker till att hiv sprids, framför allt i låginkomstländer. Sen epidemin utbröt på 1980-talet har 36 miljoner människor dött i aids. Förra året dog 4000 människor i aids varje dag. Musikhjälpens insamling för att stoppa spridningen av hiv i världen börjar måndag 8 december och pågår till och med söndag 14 december. Pengarna som samlas in går till Radiohjälpen. Läs mer om årets insamlingstema på www.musikhjälpen.se

Om Musikhjälpen

Idén med Musikhjälpen är att förena publikens intresse för musik med engagemang för medmänniskor världen över. Genom att bland annat betala för låtönskningar är publiken med och samlar in pengar till Radiohjälpen och årets tema. Det går också att skänka pengar genom andra insamlingsaktiviteter som pågår i och omkring glasburen och runt om i Sverige. Och det är inte bara publiken som deltar i insamlingen, under de sex dagarna engagerar sig även stora delar av den svenska artisteliten på olika sätt. Många stöttar insamlingen genom att besöka glasburen, andra skänker gåvor till auktionen eller startar egna insamlingar. Glasburen har bland annat gästats av artister som Robyn, Veronica Maggio, Laleh, Yohio, Agnes, Linda Pira, Rebecca & Fiona, Petter, Ison & Fille, The Fooo, Jenny Wilson, Lilla Namo, Oskar Linnros, Movits, Daniel Adams-Ray, Carola och Plura.

Musikhjälpen gjorde sin debut i Malmö 2008 då Malmöborna tillsammans med resten av Sverige samlade in drygt tre miljoner kronor till människor på flykt. Sedan dess har engagemanget och den insamlade summan ökat för varje år. Förra året samlade Musikhjälpen in 28,4 miljoner kronor till kampen för alla tjejers rätt att överleva sin graviditet och den totala siffran för initiativ och engagemang blev ca 180 000. Insamlingen leddes av programledartrion Sarah Dawn Finer, Kodjo Akolor och Emma Knyckare.

Musikhjälpen är ett samarbetsprojekt mellan P3 Sveriges Radio, Sveriges Television och Radiohjälpen. Musikhjälpen direktsänds i sin helhet i P3 Sveriges Radio, SVT Flow och stora delar även i SVT2.

Pressbilder

Musikhjälpen 2014: Årets progamledartrio – Kodjo Akolor, Linnea Henriksson och Petter P-Lex Alexis Askergren. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges radio

Musikhjälpen 2014: Årets progamledartrio – Petter P-Lex Alexis Askergren, Linnea Henriksson och Kodjo Akolor. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges radio

Musikhjälpen 2014: Petter. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio