Unika kändisgåvor till Musikhjälpen 2013

Report this content

Måndag 9 december börjar Musikhjälpens insamling till kampen för tjejers rätt att överleva sin graviditet. För att samla in pengar anordnas bland annat auktioner och utlottningar av unika gåvor som kända artister och radio- och tv-personligheter skänkt till Musikhjälpen. I år har det bland annat kommit in en alldeles egen pod-dag med systrarna Hannah & Amanda, en tacomiddag med familjen Hysén, möjlighet att springa Göteborgsvarvet med Joacim Cans, konstverk målade av Caroline af Ugglas och platinaskivor för Justin Biebers ”Believe”, Madonnas ”MDNA” och Lady Gagas ”Born this way”. Babben Larsson utmanar Filip & Fredriks rekord-auktion från förra året och auktionerar ut sig själv som receptionist, ”Nisses Fredag i P3” erbjuder en hel hemmahos-direktsändning till högsta pris och Bolibompa lottar ut en unik familjedag med programledarna.

Joakim Cans. Foto: Pär Wickholm. Justin Bieber. Foto: Universal Music. Caroline af Ugglas. Foto. Carl-Johan Söder/SVT

Varannan minut dör en kvinna i samband med graviditet eller förlossning och störst risk löper de mellan 15 och 20 år. Därför går Musikhjälpens insamling 2013 till kampen för att tjejer ska ha rätt att överleva sin graviditet. Årets programledartrio består av Sarah Dawn Finer, Kodjo Akolor och Emma Knyckare som tillsammans kommer leda de 144 sändningstimmarna från glasburen på Gustaf Adolfs torg i Göteborg.

Redan nu har människor över hela landet börjat engagera sig för att hjälpa till med egna insamlingsinitiativ. Ett sätt att samla in pengar är genom auktioner och utlottningar och en rad kända personer har skänkt gåvor till Musikhjälpen för att hjälpa till med detta. Pengarna som kommer in går oavkortat till insamlingen.

Följande gåvor kommer att auktioneras eller lottas ut under Musikhjälpen-veckan:

Dirigera Sveriges Radios Symfoniorkester
Sveriges Radios Symfoniorkester välkomnar en auktionsvinnare till Berwaldhallen för att leda hela ensemblen. Du får handledning innan du stiger upp på podiet framför orkestern som du leder genom ett passande stycke. I paketet ingår tågresa med SJ till och från Stockholm.

Platinaskiva för Justin Biebers album ”Believe”
Doneras av Universal Music.
Platinaskiva, för över 40 000 sålda exemplar, för Justin Biebers skiva ”Believe” samt två signerade album (”Believe” & ”Believe Acoustic”), som han signerade när han var i Sverige för konserter i april.

Häng en dag med Hannah och Amanda
Hannah Widell och Amanda Schulman bjuder in dig och en vän till en av sina podinspelningar i Stockholm. Tjejerna bjuder även er på fika och lunch.

Tacomiddag med familjen Hysén
Glenn och Anton Hysén bjuder hem på tacomiddag i egna lägenheten i Göteborg.
Vem vet, kanske dyker även Tobias Hysén upp och ansluter till festligheterna under kvällen.

Caroline af Ugglas litografi
Caroline af Ugglas donerar två grafiska blad i begränsad upplaga. De heter "Snälla, Snälla" och "Gallop, Gallop". Print på akvarellpapper.

Spring Göteborgsvarvet med Joacim Cans
Är sångaren Joacim Cans lika hård på löparbanan som på scen? Nu kan du mäta din uthållighet med Joacim som sällskap i löparspåret kring Göteborg. I gåvan ingår en startplats i startgrupp ”Team Guld” och en rad extra service.

Babben Larsson
Babben Larsson utmanar Filip & Fredriks auktion från förra året och erbjuder sig själv som receptionist på ett företag under en halvdag.
Babben har tidigare arbetat som just receptionist och besitter tung erfarenhet av yrket.

Nisse Edwall/Nisses Fredag i P3
Öppna upp ditt hem och välkomna Nisses Fredag i P3. Radioprogrammet Nisses Fredag i P3 kommer hem till dig och direktsänder ett program. Kock-Linn fixar maten, Nisse programleder och givetvis kommer en kändis att gästa showen och dig.

Bolibompa
Låt hela familjen följa med en heldag på Bolibompa med rundvandring i studion och på det stora tv-huset. Ät en lyxig lunch med programledare och upplev tv på riktigt.

Linnea Wikblad/PP3
Linnea Wikblad och Sara Kinberg från radioprogrammet PP3 kommer till dig eller ditt företag och ordnar quizkväll.

Alexander Gustafsson/MMA
En av världens främsta MMA-stjärnor auktionerar ett par signerade MMA-handskar.

Svenska kocklandslaget fixar middag
Skäm bort dig själv, dina vänner eller anställda med en god middag. Två kockar från Svenska Kocklandslaget kommer hem till dig eller ditt företag och lagar mat. Råvaror till ett värde av 5000 kronor ingår.

Platinaskiva för Madonnas album ”MDNA”
Doneras av Universal Music.

Platinaskiva för Lady Gagas album ”Born This Way”

Lady Gaga-tolkning av graffitikonstnären Ziggy
Doneras av Universal Music.
Graffititolkning av omslaget till Lady Gaga senaste skivan ”Artpop”, gjord av Ziggy – en av Sveriges första graffitimålare. Tavlan, som är 2 x 2 meter gjordes live under den officiella svenska releasefesten för ”Artpop” på Slakthuset den 7 november 2013.

Museum med Lasse Åberg och Janne Schaffer
Lasse Åberg och Janne Schaffer blir dina personliga guider under ett exklusivt besök på Åberg Museum i Bålsta utanför Stockholm. Efter besöket får du med dig ett signerat exemplar av Lasse och Jannes respektive böcker samt gemensamma skiva.

Carolina Gynning
Donerar en av sina målningar.

Fler gåvor kommer att presenteras inför och under sändningsveckan.

Musikhjälpen startar måndag 9 december kl 21.00 och direktsänds i sin helhet i P3 Sveriges Radio, SVT Play och stora delar också i P4 Sveriges Radio, Metropol, Din Gata och SVT2. Dessutom sänder SVT dagligen det sammanfattande programmet ”Musikhjälpen Extra”.

Musikhjälpen är ett samarbetsprojekt mellan Sveriges Radio, Sveriges Television och Radiohjälpen.

Läs mer om årets programledartrio, insamlingstemat med mera på www.musikhjälpen.se

Musikhjälpen i sociala medier

www.facebook.com/Musikhjalpen

Musikhjälpen 2013: Gåvor

Musikhjälpen 2013: Sarah Dawn Finer, Kodjo Akolor, Emma Knyckare.
Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Musikhjälpen 2013: Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet.
Foto: Viviane Moos/Scanpix.
Indien, barnmorska med patient.http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2938/2969654_2000_1323.jpg

Musikhjälpen 2013: Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet.
Foto: Karen Kasmauski/Scanpix.
Bangladesh, en 15-årig tjej med sitt nyfödda barn. http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2938/2969649_2000_1333.jpg

För mer information, vänligen kontakta:

Robert Frisk, projektledare Sveriges Radio
robert.frisk@sverigesradio.se