Bokslutskommuniké 2018

H&D Wireless AB blir nya huvudägare i MVV Holding AB.

MVV Holding AB har under perioden koncentrerat sina resurser på att säkerställa 100% tillgänglighet i molntjänsten Casat generation 4 för drift 24 timmar per dygn 365 dagar per år, att initiera och verkställa en rad samarbeten/avtal för att dels få en bredare kompetensbas och dels en bättre marknadsnärvaro och därigenom snabbare kunna nå ut med bolagets produkter och tjänster.

I utvärderingen av potentiella samarbetspartners har H&D Wireless funnits med under en period. Under januari månad utvecklades dialogen kring ett potentiellt samarbete till en dialog om samgående mellan bolagen vilket har resulterat i att huvudägaren i MVV Holding AB - Kuren AB - under gårdagen undertecknade ett avtal som innebär att H&D Wireless AB förvärvar samtliga Kuren AB:s aktier i MVV Holding AB (publ) och därigenom blir ny huvudägare med över 50% av rösterna i bolaget.

Resultatet av den genomförda affären innebär att H&D Wireless enligt gällande regelverk kommer att lämna ett bud till samtliga övriga aktieägare inom kort.

Perioden har präglats av att initiera en rad samarbeten inom olika områden som har bedömts som avgörande för bolagets långsiktiga förmåga att leverera spetsteknik inom industriell utveckling till Globala företag. Utmaningen för bolaget är nu att kunna garantera kunderna access, support och anpassningar i en betydligt större omfattning än tidigare.

Styrelsen och ledningens analys resulterade i slutsatsen att bolaget bör ingå en rad strategiska allianser med olika aktörer. De bolag som bör nämnas så här långt och där samarbeten redan upparbetats är Oracle, Sigma Industry AB, H&D Wireless AB och Universal Robots A/S.

I den gjorda utvärderingen finns ytterligare ett antal bolag som fortfarande är aktuella men inga formella avtal är tecknade. Resultatet av de pågående dialogerna kommer att presenteras under våren.

I samband med att de ovan nämnda samarbetena börjat ge resultat har ett antal beslut fattats för att anpassa bolaget till en ny situation. Bland annat har den polska verksamheten helt avvecklats samt att lagervärdena i bolaget MVV Industry Lab AB har skrivits ner kraftigt. Perioden har även belastats med 2,1 mkr i engångskostnader avseende nedskrivning goodwill. Vidare har nedskrivningar i moderbolaget gjorts med 3,3 mkr i syfte att konsolidera bolagets balansräkning med hänsyn tagen till de nya förutsättningarna.

Parallellt med ovanstående har bolaget investerat i 100% driftsäkerhet av plattformen Casat generation 4. Nästa generations utrullning är påbörjad hos merparten av bolagets kunder och planen är att samtliga kunder kör generation 3 parallellt med generation 4 under första halvåret 2019 och därefter helt går över till generation 4. Generation 3 har omarbetats för att kunna användas för lokala installationer, det vill säga företag som av olika anledning väljer att inte använda plattformen som molntjänst. Konsekvensen är att även mindre företag kan få samma teknik tillgänglig lokalt som de större industriföretagen. En helt ny marknad som inte bearbetats tidigare. Generation 3 kommer att marknadsföras av MVV Industry Lab AB som en integrerad del i styrningen av bland annat cobots.

Generation 4 är redan tillgänglig för ett antal universitet och högskolor som ett led i att förankra bolagets teknik redan i utbildningen av framtidens ingenjörer.

Bolagets aktier handlas under kortnamnet MVVMTFB på NGM/Nordic MTF och information från bolaget distribueras dels genom bolagets hemsida och dels genom Cision.se.

Bolagen i koncernen utsätts för marknadsrisker, kreditrisker, valutarisker och likviditetsrisk i normal omfattning. En generell ekonomisk nedgång kan naturligtvis även minska efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.

Vid årets ingång uppgick antalet anställda till 44 och vid årets slut till 36, en minskning med 18%.

Vara den 28 februari 2019

Sören Gustafsson, VD

Resultat koncernen i sammandrag för 2018 och 2017

2018 2018 2018 2017 2017 2017
Mkr jan-jun jul-dec Helår jan-jun jul-dec Helår

Nettoomsättning 19,5 15,5 35,0 24,3 18,9 43,2
Rörelseresultat -1,2 -4,8 -6,0 -0,8 -0,1 -0,9
Resultat före skatt -1,3 -4,9 -6,2 -0,9 -0,3 -1,2
Periodens resultat -1,3 -4,4 -5,7 -0,9 -0,4 -1,3
Rörelsemarginal -6% -31% -17% -3% -0,5% -2%
Omsättningstillväxt -20% -18% -19% -12% -25% -18%

Övrig information

Väsentliga händelser efter periodens utgång.

Inga avgörande händelser utöver det som beskrivs i inledningen har inträffat.

Redovisningsprinciper

Denna redovisning har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Bolagets redovisningsprinciper finns beskrivna i den senast avgivna årsredovisningen 2017.

Kommande rapporttillfälle

Halvårsrapport januari-juni lämnas 30 augusti 2019.

Årsstämma

Årsstämma för 2018 äger rum den 28 maj 2019

kl. 09.00 i bolagets lokaler i Vara.

Styrelsen avser ej att föreslå någon utdelning för räkenskapsåret 2018.

För ytterligare information kontakta:

Sören Gustafsson, VD, tel: +46 (0)70 922 07 11, e-mail: soren.gustafsson@mvv.se

Vara den 28 februari 2019

Styrelsen i MVV Holding AB

För fullständig rapport, se bifogad fil.