MVV Holding: BOKSLUTSKOMMUNIKE’ 2010 MVV HOLDING AB(MVV MTFB)

NGM:MVV MTF

(För fullkomlig rapport, inkl. tabeller, se bifogad fil)

Januari – December 2010

MVV Holding AB (Moderbolag)

Nettoomsättning 0 (4,2) msek.

Moderbolagets rörelsekostnader 0,418 (4,513) msek.

Resultat före skatt o dispositioner -0,418 (-2,3)msek

MVV International AB (Rörelsedrivande)

Nettoomsättningen uppgick till 30,1 (17,4) msek.

Resultat före avskrivningar uppgick till 2,9 (1,8) msek.

Resultat före skatt o dispositioner 2,3 (1,1) msek.

Productivity Potential Asessment Sweden AB (Forskning & Utveckling)

Omsättning från genomförda projekt 554 (550) tsek.

Redovisat resultat att överföras i nya projekt 18,8 (135) tsek.

Koncernen i korthet Januari-December 2010.

För året 2009 upprättades ingen koncernredovisning då koncernen var nybildad. Därför lämnas inga jämförelsesiffror för 2009 på koncernnivå.

Nettoomsättning 30,6 msek.

Resultat före skatt 1,2 msek

Rörelsemarginal 3,9 %

Tillgångar 18 msek

Eget kapital 9,7 msek

Soliditet 53,8%

Antal aktier 104 077 000

Vinst per aktie 0,0115 sek

Under 2010 har verksamheten i det närmaste fördubblats. Detta har inneburit ökade kostnader i form av rekryteringskostnader och ökade administrativa kostnader. Bolaget har etablerats på två nya orter under året. Under 2011 planeras kontor på ytterligare två orter.

Andelen export av bolagets produkter och tjänster ligger oförändrat på nivån 20-25% av nettoomsättningen.

Trots den kraftiga tillväxten har bolagets rörelsemarginal kunnat hållas i nivå med föregående år.

Under året har bolagets programvara CASAT nx utvärderats och körts i full skala av några utvalda kunder. Nu kvarstår viss korrigering av funktionalitet och därefter sker en migrering till ny driftsmiljö. Därefter kommer en marknadsintroduktion att genomföras. I första steget kommer programvaran att marknadsföras i Sverige. Vidare har ett antal insatser avseende utveckling av metoder och verktyg gjorts inom ramen för koncernens forskning och utvecklingsbolag Productivity Potential Assessment Sweden AB

Bolagets ledning bedömer tillväxten som fortsatt god för 2011. När det gäller lönsamheten finns det inga tecken på att den skulle minska, dock bör det nämnas att kostnader för rekrytering av nya medarbetare kan komma öka ytterligare. Bolaget initierar nu ett rekryteringsprogram där insatserna i huvudsak kommer att ske internationellt. Tillgången på kvalificerade ingenjörer med den profil bolaget efterfrågar, bedöms vara större internationellt än nationellt.

Likvida medel och krediter bedöms inte att utgöra en begränsande faktor för tillväxten. Likvida medel och outnyttjade, beviljade krediter uppgick vid årets slut till 3 msek. Kundfordringarna uppgick vid samma tillfälle till ca 9,4 msek.

Marknaden.

Bolaget är verksamt inom marknadssegmenten Fordon, Offshore, Komplexa maskinsystem och ”Övrig industri”. Områdena Fordon och Offshore har visat en markant ökad efterfrågan under året och förväntas fortsätta att öka under 2011. Marknadssegmentet Komplexa maskinsystem är senare i sin konjunkturcykel och förväntas att öka sina förfrågningar under andra delen av 2011.

Informationsstrategi.

Bolagets aktier handlas under kortnamnet MVVMTFB på NGM/Nordic MTF och information från bolaget distribueras dels genom bolagets hemsida och dels genom NG News.

Bolagets uppdrag innebär att bolagets konsulter arbetar med antingen våra kunders framtida produkter eller med våra kunders framtida processer. Samtliga uppdrag medför ett omfattande sekretessåtagande.

Detta innebär att den information som lämnar företaget aldrig kan omfattas av vilka kunder som lägger order, vilka produkter som utvecklas eller annan information som kan kopplas till våra uppdragsgivares verksamhet och framtida planering.

Först efter avslutat uppdrag kan kunden komma att offentliggöras via bolagets referenslista.

Risker och osäkerheter i verksamheten.

Bolagen i koncernen utsätts för marknadsrisker, kreditrisker och likviditetsrisk i normal omfattning. En generell ekonomisk nedgång kan naturligtvis även minska efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.

Under året har ett större utvecklingsprojekt genomförts för en kunds räkning. Kunden återfins inte inom de prioriterade segmenten. Projektet har avslutats och leverans har genomförts i enlighet med tecknat avtal. Dock har kunden framfört invändning mot bolagets fordran . Stämningsansökan kommer att inlämnas mot kunden. Den upplupna fordran gentemot motparten är drygt 1,5 msek inklusive mervärdeskatt.

Övriga bolagshändelser.

För att anpassa organisationen till den ökande volymen har en helt ny organisation etablerats. Bolaget drivs av plats/områdeschefer med försäljningsansvar. Ekonomi, administration och support sker från moderbolagets kontor i Vara fr.o.m den 1 januari 2011.

Årsstämma

Årsstämma kommer att hållas onsdagen den 8 Juni kl 09.00, 20011 i bolagets lokaler i Vara om inget annat anges i kallelsen. Årsredovisningen för 2010 blir offentlig i april och kommer att finnas tillgänglig på hemsidan.

Kommande rapporttillfälle

Halvårsrapport Januari-Juni 2011-08-29

Ingen utdelning kommer att föreslås årsstämman

För ytterligare information kontakta:

Sören Gustafsson, VD,

Tel: 0500494933, 0709220711.

Mail :soren.gustafsson@mvv.se

Denna rapport har översiktligt granskats av bolagets revisorer.

Vara den 28 februari 2011.

Anders Kinnander

Peter Almström