MVV Holding: Delårsrapport januari - juni 2011 (MVV MTFB)

Koncernen i sammandrag

• Nettoomsättningsökning med 49,7% till 22,9 (15,3) Mkr.
  • Rörelseresultatet ökade till 2,8 (0,25) Mkr.
  • Resultat före skatt ökade till 2,8 (0,25) Mkr.
  • Resultat per aktie ökade till 0,027 (0,003) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten 415 (-1 633) Mkr.

VD:s kommentarer

Under första halvåret 2011 har styrelsen och ledningen fokuserat på att öka vinstnivån i bolaget utan att göra avkall på volymtillväxten. Arbetet har varit framgångsrikt och vinstnivån är nu att betrakta som över branschgenomsnittet.

Andelen export av bolagets produkter och tjänster ligger oförändrat på nivån 20 - 25% av nettoomsättningen.

Under perioden har en av bolagets kunder beslutat att införa Casat NX som global standard. Omfattningen av ordervolymen inför implementationen kan inte beräknas i dagsläget men får ses som substantiell.

Vidare har ett antal insatser avseende utveckling av metoder och verktyg planerats inom ramen för koncernens forskning och utvecklingsbolag Productivity Potential Assessment Sweden AB.

Bolagets ledning bedömer tillväxten som fortsatt god för 2011. När det gäller lönsamheten finns det inga tecken på att den skulle minska, dock bör det nämnas att kostnader för rekrytering av nya medarbetare kan komma att öka ytterligare. Bolaget jobbar nu med rekrytering internationellt vilket är ett dyrare förfarande än lokal rekrytering. Dock står det klart att de profiler bolaget efterfrågar i vissa fall kräver en bredare rekryteringsbas. Tillgång på kompetens ses inte som en begränsning för framtida tillväxt.

Likvida medel och krediter bedöms inte heller att utgöra en begränsande faktor för tillväxten. Likvida medel och outnyttjade, beviljade krediter uppgick vid årets slut till 4,2 Mkr. Kundfordringarna uppgick vid samma tillfälle till ca 13,4 Mkr.

Marknaden

Bolaget är verksamt inom marknadssegmenten Fordon, Offshore, Komplexa maskinsystem och ”Övrig industri”. Områdena Fordon och Offshore har visat en markant ökad efterfrågan under perioden men förväntas att stabiliseras under hösten. Marknadssegmentet Komplexa maskinsystem är senare i sin konjunkturcykel och förväntas att öka sina förfrågningar under andra delen av 2011.

Informationsstrategi

Bolagets aktier handlas under kortnamnet MVVMTFB på NGM/Nordic MTF och information från bolaget distribueras dels genom bolagets hemsida och dels genom NG News.

Bolagets uppdrag innebär att bolagets konsulter arbetar med antingen våra kunders framtida produkter eller våra kunders framtida processer. Samtliga uppdrag medför ett omfattande sekretessåtagande. Detta innebär att den information som lämnar företaget aldrig kan omfattas av vilka kunder som lägger order, vilka produkter som utvecklas eller annan information som kan kopplas till våra uppdragsgivares verksamhet och framtida planering.

Först efter avslutat uppdrag kan kunden komma att offentliggöras via bolagets referenslista.

Risker och osäkerheter i verksamheten

Bolagen i koncernen utsätts för marknadsrisker, kreditrisker och likviditetsrisk i normal omfattning. En generell ekonomisk nedgång kan naturligtvis även minska efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.

Medarbetare

Vid periodens ingång uppgick antalet anställda till 62 och vid periodens slut till 72, en ökning med 16%.

Redovisningsprinciper

Denna redovisning har gjorts enligt Bokföringsnämndens anvisningar och koncernredovisning enligt RR1.

Denna rapport har ej granskats av bolagets revisor.

Kommande rapporttillfälle

Bokslutskommuniké den 29 februari 2012.

(För fullständig rapport inklusive tabeller, se bifogad fil)

För ytterligare information kontakta:

Sören Gustafsson, VD

Tfn: +46 (0)500-49 49 33, +46 (0)70-922 07 11