MVV Holding: HALVÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2010 (MVV MTFB)

Koncernen i sammandrag

• Omsättningsökning med 290% till 16Mkr (5,4Mkr).

• Resultat före avskrivningar ökade 335 % till 814kkr (243kkr)

• Resultat efter finansnetto ökade till 564kkr (-70kkr) exklusive goodwill avskrivning.

• Antalet anställda ökade till 35 personer (12st)

• Kraftig ökning av offerter på bolagets tjänster och produkter.

• Genombrottsordrar mot nya kunder inom offshore och tunga fordon.

• OBS-stämpeln på bolaget togs bort av NGM Nordic MTF den 7 juni

• Samtliga konsulter är belagda för resten av året, rekryteringsarbete har påbörjats.

• Förvärvet av PPAS AB godkänt av Bolagsverket i juli.

(information inom ( ) avser MVV International AB 0901-0906)

Verksamheten

Verksamheten är inriktning på konsultationer inom konstruktion och produktionseffektivitet.

Fokus är mätningar/analyser/rationaliseringar av kundernas produktionsupplägg och konstruktionsdesign för monteringseffektivitet .

MVV´s konstruktionskonsulter utför uppdrag hos kunderna med löpande konstruktionsstöd eller med nyckelfärdiga och produktionsklara lösningar inklusive komplett produktionskostnadskalkyl.

Inom området produktionseffektivitet så genomför konsulterna analyser och mätningar av effektiviteten i kundernas tillverkningsprocesser och levererar underlag och genomförande för ständiga förbättringar. I produktområdet ingår även programvaror (Casat NX) för simulering och optimering av kunders produktions upplägg.

Tillväxten sker nu inom två marknadssegment, fordon och offshore.

Marknadssegmenten Komplexa maskinsystem och övrig industri bedöms ligga senare i konjunkturcykeln eller kräva långa försäljningsprocesser.

Vår egenutvecklade programvaran Casat NX har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder inom främst fordonsindustrin. Casat NX bygger på tidsättning av grundaktiviteter i ett produktionssystem och används för balansering och styrning av processerna. Genom sin flexibilitet är det också ett värdefullt hjälpmedel i allt förbättringsarbete hos kunderna. Systemet är WEB- baserat.

Resultat och finansiell ställning.

Omsättning på konsultrörelsen var 12,6Mkr (5,4) då periodens totala omsättning ingår också förmedlat material med 3,4Mkr för ett genomfört projekt.

Efterfrågan på våra tjänster har utvecklats positivt. Antalet anställda har under det senaste året ökat från 12 till 35 personer. Tillväxten har inneburit ökade kostnader i form av rekryterings- och utbildningskostnader och resultatnivån är förväntad med hänvisning till tillväxttakten.

Avskrivningar av anläggningstillgångar har skett med 249kkr och goodwillavskrivning har skett med 309kkr.

Resultatet första halvåret har belastats med kostnader för noteringsarbetet och löpande noteringskostnader på NGM Nordic MTF- listan med 250kkr.

Direktkostnadsförd investering i utveckling av programvaran Casat NX är 225kkr och balanserad investering i utveckling av programvaran är 379kkr (182kkr).

Bolaget har en outnyttjad checkräkningskredit på 1Mkr.

70% av bolagets fakturor har betalningstid över 30 dagar.

Moderbolaget

Moderbolaget har två dotterbolag;

1. MVV International AB som bedriver den nuvarande verksamheten.

2. Productivity Potential Assessment Sweden AB (PPAS AB) kommer att konsolideras fr o m 1/7 2010.

PPAS har sitt säte i Göteborg och utvecklar metoden PPA (Productivity Potential Assessment) för att mäta och beskriva effektiviteten i en tillverkningsprocess. En PPA- analys är grunden för att utveckla produktiviteten och utnyttja tillgänglig potential.

Moderbolaget bär de löpande kostnaderna för noteringen på NGM MFT listan.

Moderbolaget hade vid årsskiftet ett ackumulerat skattemässigt resultatunderskott på 10.8Mkr från tidigare verksamhet.

MVV International AB

Verksamheten är i stark tillväxt.

Omsättning har ökat med 290% till 16Mkr (5,4).

Resultatet före avskrivningar är 1025kkr (243kkr).

Bolaget har sitt säte och huvudkontoret i Vara, Västra Götaland.

Affärsområdet konstruktions konsultning har sitt huvudkontor i Lidköping.

Productivity Potential Assessment Sweden AB, PPAS AB

Bolaget förvaltar PPAS metoden.

Bolaget har erhållit en utfästelse från Tillväxtverket på 650kkr där effektivitetsstudier kan/ska genomföras hos ett antal tillverkande företag i Sverige.

Ny VD är Line Gavie.

Bolaget ska expandera under hösten och bli navet i verksamheten för forskning och utveckling av mätmetoder och utveckling av effektivitet i produktionsprocesser.

Verksamheten sker i nära samverkan med bl a Chalmers Tekniska Högskola.

Prognos andra halvåret 2010

Bolagets tillgängliga konsulter är fullbelagda under hösten vilket torde innebära en fakturering på ca 2,4-3Mkr per månad under andra halvåret.

Inför hösten 2010 har bolaget ett antal större förfrågningar, som utöver redan tecknade avtal kan komma att ge ytterligare tillväxt,

Bolagets tillväxt kan komma att begränsas av tillgången på kvalificerad personal. Flera åtgärder för att säkra en stabil försörjning av personal planeras;

• ett ”Trainee” program är under utveckling, där bolaget självt kan utbilda framtida medarbetare

• förvärv av andra konsultföretag för att klara efterfrågan av bolagets tjänster

• utökat samarbete med högskolor och andra utbildningsanordnare (yrkeshögskolor etc) för att hitta fler lämpliga konsulter.

Bedömningen är att konsultantalet behöver fördubblas kommande år för att täcka efterfrågan.

Programvaran Casat NX är WEB - baserat och under hösten kommer gränssnittet förbättras för att göra den tillgängligt också för små och medelsstora företag.

Styrelsens samlade bedömning är att resultatet ska kunna ökas

andra halvåret trots de kostnader som en fortsatt expansion medför.

Aktien

Aktien är noterad på NGM Nordic MFT- listan med högsta kurs under perioden på 0,29kr och lägsta 0,11kr.

Bolaget har 1 miljon A-aktier och 104 miljoner B-aktier.

En omvänd split kommer att genomföras under hösten där 20 gamla aktier blir 1 ny aktie.

Transaktioner med närstående

K.U.R.E.N. AB (med ägare Sören Gustafsson) har genom ägande och röstandel ett betydande inflytande enligt IAS 24 (upplysningar om närstående). Kuren innehar 1 miljon A-aktier och 51 miljoner B-aktier, vilket innebär att K.U.R.E.N. kontrollerar 50,7% av rösterna och 47,4% av kapitalet i bolaget.

Redovisningsprinciper

Denna redovisning har gjorts enligt bokföringsnämndens anvisningar och koncernredovisning enligt RR1.

Bolaget kommer till årsredovisningen 2010 att införa IAS standard. Införandet av IAS bedöms inte i väsentlig grad ändra redovisat resultat och balans.

Moderbolaget MVV Holding AB har ett ackumulerat skattemässigt underskott på 10,8Mkr vid årsskiftet. Ingen uppskjuten skattefordran har redovisats.

Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor.

Kommande ekonomisk information

• 9 månades information lämnas den 27 oktober 2010

• Bokslutskommuniké den 23 februari 2010.

Vara augusti 2010

Styrelsen i MVV Holding AB

För frågor om rapporten kontakta:

• VD/ Sören Gustafsson 0709-220711

• Ordf/ Reinhold Dånmark 0707-555859

(För fullständig rapport, inkl tabeller, se bifogad fil)