Saab medverkar i nytt framtidsbolag

Report this content

Saab medverkar i nytt framtidsbolag Saab AB, Iteksa Venture AB, Centaur Utveckling AB och CSM Materialteknik AB har bildat ett bolag MX COMPOSITES AB för utveckling, tillverkning, marknadsföring och försäljning av produkter i material av metallmatriskomposit (MMC) samt licensrättigheter kring bearbetning av dessa material. Bolaget vänder sig till kunder inom flyg, rymd, fordon och verkstadsindustri där det finns efterfrågan på avancerade produkter där låg vikt och höga prestanda är särskilt viktiga. Bolaget har påbörjat sin verksamhet och har sitt huvudsäte i Linköping. VD för MX Composites är Stellan Eklöf som kommer ifrån Saab AB. Saab AB är ett av världens ledande högteknologiska företag med huvud verksamhet inom försvar, flyg och rymd. Inom Saab finns en rad spetskompetenser och förmågan till systemintegration. Iteksa Venture AB är ett riskkapitalbolag med fokus på tidiga investeringar i högteknologiska företag sprungna ur Linköping Universitet och företag i regionen. Centaur AB är ett teknikföretag med hela Norden som arbetsområde. Sedan starten 1984 har företaget ständigt utvecklat kompetensen inom områdena konstruktion och provning framför allt inom området fordon. Företaget är anpassat till marknadens krav på effektiva utvecklings- och provmetoder. CSM Materialteknik AB är Nordens ledande materialtekniska kunskapsföretag med egna laboratorieresurser. Genom att utföra provningar och konsultationer inom material- och processteknik kan företaget erbjuda materialtekniska lösningar för varje steg i en produkts livscykel. Från utveckling och design till produktion/drift/underhåll och återvinning. För ytterligare information, var vänlig kontakta: Stellan Eklöf, VD MX Composites telefon: 013-18 25 57 mail: stellan.eklof@Saab.se Mer fakta kring MX Composites och MMC materialet finns att hämta på: www.MXComposites.com Besök även: www.saab.se www.iteksa.se www.centaur.se www.csm.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/17/20030317BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/17/20030317BIT00430/wkr0002.pdf