Delårsrapport januari-juni 2011

Andra kvartalet april-juni 2011
(jämförelsesiffror avser samma period 2010)

• Nettoomsättningen uppgick till 244 (346) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -36 (47) MSEK
  • Justerat rörelseresultatet uppgick till -27 (66) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,44 (0,55) SEK
  • Orderingången uppgick till 313 (292) MSEK

Delårsperioden januari-juni 2011
(jämförelsesiffror avser samma period 2010)

• Nettoomsättningen uppgick till 499 (505) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -55 (-23) MSEK
  • Justerat rörelseresultatet uppgick till -37 (15) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,70 (-0,54) SEK
  • Orderingången uppgick till 625 (628) MSEK
  • Orderstocken den 30 juni var 272 (174) MSEK

Framtidsutsikter
Styrelsens bedömning är oförändrad att försäljningen under 2011 kommer att ligga i intervallet 1 100 – 1 300 MSEK. Försäljningen 2010 uppgick till 1 288 MSEK.

Ett starkt första halvår för ytmontering
Affärsområde ytmontering har haft stark orderingång och försäljning under första halvåret. Vi har genomfört en framgångsrik lansering av den snabbare MY100e-serien för montering av komponenter på kretskort och de första systemen har redan skeppats till kunderna. MY500, en unik produkt som erbjuder kunder stencilfri applicering av lodpasta, går också starkt och orderingången har dubblerats under första halvåret jämfört med förra året.

Jordbävningen i Japan har påverkat affärsområde mönsterritare i det kortare perspektivet då enorma insatser fokuserats på att återställa den japanska industrin. Trots katastrofens omfattning är vår uppfattning att den långsiktiga utvecklingen av elektronikindustrin inte påverkas och att tillverkningen av elektronikprodukter och platta skärmar kommer att fortsätta öka.

På maskritarsidan har vi under kvartalet fått order på två system, varav en order från en ny kund i Kina. Efterfrågan på pekplattor, smartphones och annan mobil elektronik skapar affärsmöjligheter då behoven av fotomasker ökar för bildskärmar, halvledare och elektronisk kapsling.

Under första halvåret har koncernens eftermarknadsaffär vuxit med tio procent och utgör en stabil bas för tillväxt och uthållig lönsamhet.

Under tredje kvartalet kommer ett LDI-system att skeppas till ytterligare en samarbetspartner för utvärdering av vår teknik. Samtidigt fortgår utvärderingen av det första systemet. Systemen testas inom olika tillämpningsområden.

Under första halvåret 2011 redovisar koncernen en försäljningstillväxt på tio procent rensat för valutaeffekter.

Under kvartalet har vi sjösatt våra värderingar. Med passion för affärer, teknologi och människor utvecklar vi Micronic Mydata till ett globalt högteknologiskt tillväxtföretag med uthållig lönsamhet.

Peter Uddfors, VD och koncernchef

Kontaktpersoner hos Micronic Mydata:
         Peter Uddfors
         peter.uddfors@micronic-mydata.com