Delårsrapport oktober-december samt helåret 2012

Fjärde kvartalet oktober-december 2012

• Orderingången uppgick till 229 (277) MSEK
  • Nettoomsättningen uppgick till 481 (369) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 119 (-14) MSEK och justerat för kostnader av engångsnatur på 8 MSEK uppgick rörelseresultatet till 127 (-14) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,28 (-0,19) SEK

Helåret 2012

• Orderingången uppgick till 1 280 (1 214) MSEK
  • Nettoomsättningen uppgick till 1 354 (1 198) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -21 (-66) MSEK och justerat för kostnader av engångsnatur på 128 MSEK uppgick rörelseresultatet till 107 (-66) MSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,45 (-0,91) SEK

Utsikter
Bolaget bedömer att försäljningen under 2013 kommer att vara på 2012 års nivå.

Händelser efter årets utgång
Micronic Mydata har erhållit order på en LDI 5s för leverans under första kvartalet 2014.

VD kommenterar 2012
Micronic Mydata arbetar i elektronikindustrin, som långsiktigt växer med fem procent varje år. Nya produkter med ständigt högre krav lanseras i allt snabbare takt. Vår teknik möjliggör på många sätt denna utveckling.

Affärsområde ytmontering fortsatte att utvecklas väl. På en svagare global marknad för ytmonteringsutrustning har vi lyckats väl med både MY100e-serien och jet-printern MY500 och tagit marknadsandelar.

Försäljningen av högupplösta LCD-skärmar nådde rekordvolymer. Hög bildkvalitet kräver avancerade fotomasker, vilket driver efterfrågan på maskritare.

Under fjärde kvartalet levererade vi en maskritare Prexision-8, för avancerade bildskärmstillämpningar.

Den breda basen av installerade system över hela världen har gett oss goda möjligheter att utveckla vår eftermarknadsaffär. Den omfattar service samt försäljning av tillbehör och kring­utrustning och ger oss en god bas för lönsamhet och tillväxt. Under 2012 växte koncernens eftermarknadsförsäljning med 12 procent. I slutet av året lanserade vi en maskritare LRS15-N som kan ersätta äldre LRS-system för tillverkning av mer mogna fotomasker, vilket kan vara en möjlighet för kunder som vill uppgradera nuvarande system.

Samtidigt lever vi i en volatil omvärld och vi påverkas av konjunkturen. Marknaden för avancerade substrat förskjuts framåt i tiden, och tillväxt genom en snabbt växande LDI-försäljning blir försenad. Ett LDI-system har fakturerats under året, vilket är en bekräftelse på systemets prestanda. Men ett bredare införande dröjer. Vi har anpassat verksamheten och organisationen för att stå finansiellt starka trots denna förskjutning. Vi har tagit kostnader av engångsnatur, i form av bland annat nedskrivningar, på 128 MSEK och vi minskar kostnaderna med 60 MSEK på årsbasis.

Koncernens rörelsemarginal, justerat för dessa åtgärder, uppgick till 8 procent. Ytmontering visar en rörelse­marginal på 14 procent och den underliggande verk­sam­heten inom mönsterritare, LDI exklu-derat, 34 procent. En god lönsam-het inom nuvarande produktom­råden, och en kassa som stärkts under 2012 till 581 MSEK, gör att Micronic Mydata har en stark finansiell position. Mot bakgrund av detta har styrelsen gett mig i uppdrag att under året se över de långsiktiga finansiella målen och kapitalstrukturen.

Lars Josefsson, VD och koncernchef

Kontaktpersoner hos Micronic Mydata:
Lars Josefsson

lars.josefsson@micronic-mydata.com

Per Ekstedt
per.ekstedt@micronic-mydata.com

Micronic Mydata AB är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför produktions­utrustning till elektronikindustrin. Produkterna utgörs av mönsterritare, bestående av maskritare och direktritare, som används för tillverkning av fotomasker och substrat samt avancerad ytmonteringsutrustning. Mönsterritarna används av världens ledande elektronikföretag vid tillverkningen av halvledarkretsar, avancerad elektronisk kapsling och bildskärmar som används i surfplattor, smarta telefoner, TV och datorer. Ytmonteringsutrustningen används för ytmontering av elektroniska komponenter på kretskort och för stencilfri applicering av lodpasta på kretskort.
Ytmonteringsutrustningen används av såväl stora som små tillverkare av elektronik inom bl a rymd-, flyg-, energi-, dator- och telekomindustrin. Micronic Mydatas huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och koncernen har dotterbolag i Frankrike, Japan, Kina, Nederländerna, Singapore, Storbritannien, Sydkorea, Taiwan, Tyskland och USA. För mer information, besök hemsidan www.micronic-mydata.com