Kommuniké från extra bolagsstämma från Micronic Laser Systems AB (publ.)

Täby, 2 juli, 2009 - Micronic Laser Systems AB (OMX Nordic Exchange Stockholm, nordiska listan, Small Cap, Information Technology: MICR) fattade vid bolagets extra bolagsstämma den 2 juli följande beslut:

Ändring av bolagsordningen Bolagsstämman beslutade med anledning av den föreslagna apportemissionen att bolagsordningens 4 § ändras till följande lydelse: ”Aktiekapitalet skall vara lägst tjugofem miljoner (25 000 000) kronor och högst etthundra miljoner (100 000 000) kronor. Antalet aktier skall vara lägst tjugofem miljoner (25 000 000) och högst etthundra miljoner (100 000 000).” Nyemission av aktier Bolagsstämman beslutade att bolagets aktiekapital skall ökas med högst 26 111 077 kronor genom emission av högst 26 111 077 nya aktier. Rätt att teckna nya aktier skall endast tillkomma aktieägare i MYDATA automation AB (”MYDATA”), med rätt och skyldighet att betala de nya aktierna genom överlåtelse av sammanlagt 6 149 261 aktier i MYDATA, som beräknas värderas till sammanlagt 313 miljoner kronor. Det slutliga värdet varmed apportegendomen kommer tas upp i bolagets balansräkning, kommer att, i enlighet med gällande redovisningsregler, bestämmas baserat på börskursen av bolagets aktie vid den s k transaktionstidpunkten och kan därför komma att avvika från det beräknade värdet på apportegendomen. De nya aktierna medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag som infaller närmast efter det att nyemissionen har registrerats. Teckning av aktier skall ske på teckningslista senast den 31 juli 2009. Styrelsen skall dock äga rätt att förlänga teckningstiden. Betalning för tecknade aktier skall erläggas genom överlåtelse av aktierna i MYDATA i samband med aktieteckning. Antal styrelseledamöter och styrelsesuppleanter Bolagsstämman beslutade att styrelsen för tiden intill slutet av nästa årsstämma skall bestå av sex ordinarie ledamöter utan suppleanter. Fastställande av styrelsearvoden Bolagsstämman beslutade ett styrelsearvode om sammanlagt 1 181 000 kronor, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, varav 375 000 kronor avser arvode till styrelsens ordförande, 206 000 kronor avser arvode till styrelsens vice ordförande och 150 000 kronor avser arvode till envar av styrelsens övriga ledamöter. Därutöver föreslås ett arvode för ledamöter med uppdrag i revisions- och ersättningsutskotten om sammanlagt högst 225 000 kronor, att utgå med 37 500 kronor per ledamot och uppdrag, för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Val av styrelse och styrelseordförande Bolagsstämmande beslutade omval av styrelseledamöterna Lena Treschow Torell, Göran Malm, Åke Svensson och Magnus Lindquist samt nyval av Rune Glavare och Patrik Tigerschiöld. Rune Glavare valdes till styrelsens ordförande och Lena Treschow Torell till vice ordförande. Kontaktperson: Sven Löfquist VD och koncernchef Tel: 08-638 52 00 sven.lofquist@micronic.se