Micronic Laser Systems AB offentliggör sin avsikt att förvärva MYDATA automation AB

Täby, 21 april, 2009 - Micronic Laser Systems AB (OMX Nordic Exchange Stockholm, nordiska listan, Small Cap, Information Technology: MICR) offentliggör sin avsikt att förvärva MYDATA automation AB.

Sammanfattning
• Micronic Laser Systems och Skanditek Industriförvaltning har undertecknat en avsiktsförklaring beträffande Micronics avsikt att förvärva MYDATA automation.

• Micronic Laser Systems avser att förvärva MYDATA automation från Skanditek Industriförvaltning och minoritetsaktieägarna. Förvärvet finansieras med nyemitterade aktier i Micronic. Efter genomförd transaktion kommer Skanditek Industriförvaltning att bli den största aktieägaren i Micronic, med närmare omkring 38 procent av kapitalet och rösterna.

• En kombination av Micronic och MYDATA skapar betydande möjligheter inom marknaden för elektronisk kapsling genom nyttjandet av Micronics och MYDATA:s kompletterande kunskaper och erfarenheter inom området. Transaktionen förväntas också resultera i operationella synergier samt minskad finansiell volatilitet för det sammanslagna bolaget.

• Det sammanslagna bolaget kommer att uppnå en omsättning om 1,2 miljarder kronor (baserat på 2008 års omsättning), har ungefär 640 anställda och verksamhet i 11 länder globalt.

Presentation och Q&A
En telefonkonferens kommer att hållas i eftermiddag kl. 15.30 där investerare, analytiker och media ges möjlighet att ställa frågor.
Kontaktdetaljer: Personer som önskar deltaga på telefonkonferensen, vänligen anmäl er via email till ankie.jorgne@micronic.se eller per telefon 08 638 54 64 senast klockan 13.00 CET för att erhålla telefonnummer och kod.

För pressmeddelandet i sin helhet, se PDF-filen.

Lena Treschow Torell, styrelsens ordförande: +46 8 638 52 00
Sven Löfquist, verkställande direktör: +46 8 638 52 00