Mycronic lanserar ny maskritare för tillämpningar inom multi-purpose

Täby, 19 augusti, 2016 - Mycronic AB (publ) lanserar den nya maskritaren FPS6100 för tillverkning av fotomasker inom multi-purpose marknaden. FPS6100 möter de ökande kraven på högre bildkvalitet och produktivitet inom de mer avancerade segmenten av marknaden.

FPS6100 erbjuder 20-40 procent högre rithastighet samt förbättrad bildkvalitet jämfört med föregångaren FPS5500. Större möjligheter till konfigurering innebär att kunden på ett effektivt sätt kan möta kraven inom olika användningsområden och inom olika produktionsmiljöer.

Mycronic erbjuder maskritare för tillverkning av fotomasker inom flera tillämpningsområden. Dessa områden är bildskärmstillverkning (för bland annat TV, smarta telefoner och surfplattor) och tillämpningar inom multi-purpose marknaden, ett brett segment som omfattar många olika användningsområden, som till exempel elektronisk kapsling, MEMS och pekskärmsfunktioner (touch screen).

“För att möta de ökande krav inom multi-purpose marknaden har vi skapat en möjlighet att uppgradera äldre FPS system till FPS6100-serien, vilket utökar både kapacitet och kvalitet på ett kostnadseffektivt sätt,” säger Magnus Råberg, affärsområdeschef för Mönsterritare på Mycronic AB. “Med en FPS6100 kan kunden expandera sin befintliga adresserbara marknad och även adressera nya intressanta affärsmöjligheter, inom till exempel avancerade mekaniska stenciler (så kallad Fine Metal Mask) och 3D-formar.

Kontaktperson hos Mycronic:
Magnus Råberg
Affärsområdeschef mönsterritare
magnus.raberg@mycronic.com

Om Mycronic AB
Mycronic AB är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför produktions­utrustning till elektronikindustrin. Mycronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och koncernen har dotterbolag i Frankrike, Japan, Kina, Nederländerna, Singapore, Storbritannien, Sydkorea, Tyskland och USA. För mer information, besök hemsidan
www.mycronic.com

Mycronic AB (publ) är noterat på NASDAQ Stockholm, Mid Cap: MYCR.

Informationen lämnades för offentliggörande den 19 augusti 2016.