Pressmeddelande från Micronic och dess valberedning

Som tidigare meddelats kommer Christer Elmehagen att lämna sitt uppdrag som styrelseordförande i Micronic Laser Systems AB (publ.). Christer Elmehagen avgår som ledamot och ordförande i styrelsen för Micronic den 29 mars 2009. Därmed avgår han även som ledamot i Micronics valberedning. Samtidigt träder vice ordförande Göran Malm in som ordförande i Micronic fram till och med årsstämman 2009.

Mot denna bakgrund lämnar valberedningen följande justerade förslag inför Micronics årsstämma den 1 april 2009:

Ordförande vid stämman
Valberedningen föreslår att advokat Hans Wibom väljs till ordförande vid stämman.

Antalet styrelseledamöter
Valberedningen föreslår att styrelsen för tiden intill slutet av nästa årsstämma skall bestå av sex ordinarie ledamöter utan suppleanter.

Styrelsearvoden
Valberedningen föreslår ett styrelsearvode om sammanlagt 1 375 000 kronor, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, varvid 500 000 kronor avser arvode till styrelsens ordförande, 275 000 kronor avser arvode till styrelsens vice ordförande och 200 000 kronor avser arvode till envar av styrelsens övriga ledamöter som ej är anställda i bolaget. Därutöver föreslås ett arvode för ledamöter med uppdrag i revisions- och ersättningsutskotten om sammanlagt högst 250 000 kronor, att utgå med 50 000 kronor per ledamot och uppdrag, för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Val av styrelse och styrelseordförande
Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Sigrun Hjelmquist, Magnus Lindquist, Sven Löfquist, Göran Malm och Lena Treschow Torell samt nyval av Åke Svensson, samtliga för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Lena Treschow Torell föreslås bli vald till styrelsens ordförande och Göran Malm till styrelsens vice ordförande. Jörgen Centerman har avböjt omval.

Annika Andersson, valberedningens ordförande
telefon 08 - 787 75 69