MyDentist i samarbete med Sveriges Stadsmissioner – bidrar med tandvård för 1 miljon kronor

MyDentist, en av Sveriges mest expansiva tandvårdskedjor med elva mottagningar i Sverige, har inlett ett samarbete med Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet bygger på att MyDentist kommer att erbjuda människor som lever i utsatthet tandvård för motsvarande en miljon kronor. Västerås var först ut att erbjuda den lokala Stadsmissionens deltagare tandvård och nu kommer man fortsätta på de orter där både MyDentist och Stadsmissionen finns.

– Vi vill bidra med det vi kan, tandvård. Alla ska ha möjlighet till en frisk munhälsa och för de mest utsatta i samhället kan tandvård vara svårt att prioritera. Därför vill vi erbjuda den här gruppen av människor tandvård till ett värde av en miljon kronor per år. Det är vårt sätt att bidra till ett bättre samhälle och förhoppningsvis kunna sprida fler leenden i Sverige, säger Fredrik Wistrand vd och grundare av MyDentist.

Tändernas status är inte bara viktig för att slippa värk och obehag den är oerhört betydelsefull i den sociala integrationen med andra. Man kan klä sig propert, vara vältalig men om man öppnar munnen och tänderna inte signalerar detsamma kan man snabbt bli uträknad i många sammanhang. Dessutom är munhälsan direkt kopplad till den totala hälsan och hur vi uppfattar oss själva.

När MyDentist nu startar det nationella samarbetet med Sveriges Stadsmissioner var det Västerås som blir den första staden, den staden där MyDentist en gång startade hela sin verksamhet. Nu står de övriga städerna där MyDentist och Stadsmissionen finns på tur.

– Det här är en helt otroligt fin upplevelse och en chans man inte kan tacka nej till. Jag är så tacksam för att jag tillsammans med MyDentist får hjälpa människor som verkligen behöver tandvård. De patienter som kom till oss via Stadsmissionen hade alla stora vårdbehov och en av de patienter jag fick förmånen att hjälpa kommer behöva ett flertal besök hos oss innan han har tillbaka sin tuggförmåga och en god munhälsa. När vi är klara kommer han kunna le igen och slippa ha ont och det känns fantastiskt bra – det är kul när man kan ge tillbaka, säger Samy Mebdi, tandläkare på MyDentist i Västerås.

För Stadsmissionen är samarbetet med MyDentist ytterligare ett sätt att hjälpa personer i ekonomisk utsatthet.

– Varmt tack till MyDentist som genom sitt stöd till Sveriges Stadsmissioner möjliggör att fler personer i ekonomisk utsatthet har möjlighet att få en frisk munhälsa. Det betyder mycket för våra deltagare. Tillsammans gör vi Sverige till ett mänskligare samhälle för alla! säger Linda Nyqvist, Ansvarig Nationella Företagspartners på Sveriges Stadsmissioner.

Fredrik Wistrand, vd på MyDentist, tfn +46 (0)70 723 27 27
Linda Nyqvist, Ansvarig Nationella Företagspartners på Sveriges Stadsmissioner, tfn +46 (0)70 273 07 34
Anders Ekhammar, pressansvarig på MyDentist, tfn +46 (0)70 746 25 79 alt. anders.ekhammar@perspective.se

www.mydentist.se

Snabbfakta

Vi vill bidra med det vi kan, tandvård. Alla ska ha möjlighet till en frisk munhälsa och för de mest utsatta i samhället kan tandvård vara svårt att prioritera. Därför vill vi erbjuda den här gruppen av människor tandvård till ett värde av en miljon kronor per år. Det är vårt sätt att bidra till ett bättre samhälle och förhoppningsvis kunna sprida fler leenden i Sverige.
Fredrik Wistrand vd och grundare av MyDentist
Det här är en helt otroligt fin upplevelse och en chans man inte kan tacka nej till. Jag är så tacksam för att jag tillsammans med MyDentist får hjälpa människor som verkligen behöver tandvård. De patienter som kom till oss via Stadsmissionen hade alla stora vårdbehov och en av de patienter jag fick förmånen att hjälpa kommer behöva ett flertal besök hos oss innan han har tillbaka sin tuggförmåga och en god munhälsa. När vi är klara kommer han kunna le igen och slippa ha ont och det känns fantastiskt bra – det är kul när man kan ge tillbaka.
Samy Mebdi, tandläkare på MyDentist i Västerås
Linda Nyqvist, Ansvarig Nationella Företagspartners på Sveriges Stadsmissioner