MyDentist öppnar klinik i Borås – framgångsrikt koncept fortsätter att expandera

Med fyra framgångsrika kliniker i Göteborg, Malmö, Västerås och Norrköping fortsätter nu MyDentist sin expansion med etablering i centrala Borås. Målet är tydligt – att bli Nordens största privata tandvårdskedja, där 45 enheter i Sverige är första steget.

I augusti öppnar MyDentist mitt på Allégatan, i Kronans Apoteks gamla lokal, sin femte tandvårdsklinik i Sverige. Konceptet är nu starkt bekräftat och expansionstakten kommer att höjas.

– Det känns fantastiskt att vi nu är trygga med att vårt koncept fungerar och att vi kan öppna ytterligare en klinik, den här gången i Borås. Boråsbor är snabba på att ta till sig nya koncept och affärsidéer, det ligger lite i stadens och folkets DNA. Därför ska det bli extra roligt att öppna vår femte klinik här, säger Fredrik Wistrand, vd på MyDentist.

Rekryteringen av personal är i full gång. Personalen är den viktigaste faktorn för en bra start och en framgångsrik verksamhet för MyDentist.

– Vi lägger oerhört mycket energi på att hitta rätt människor till våra kliniker. Vårt koncept bygger på enkelhet och att vi bryr oss om våra patienter, och då är klinikernas läge, koncept och personalen det som bekräftar vår unikatet. För att hitta rätt människor söker vi såväl de som letar nytt jobb, som de som driver inarbetade verksamheter inom tandvården, säger Fredrik Wistrand.

För Fredrik Wistrand är Borås extra speciellt då det var här som optikkedjan Smarteyes etablerade sin första butik 2007. Fredrik var vd för bolaget från det att man bara hade en butik i Borås och under de kommande 7 år åren då man gick från uppstickare till en av de etablerade kedjorna med över 60 butiker i 3 länder och omsättningen ökade från 10 till 500 miljoner. Nu är det dentalbranschen som han har bestämt sig för att utmana och erfarenheterna från Borås är goda.

– Att vi nu öppnar i Borås är fantastiskt roligt, inte minst för att vi i princip kommer att ligga vägg i vägg med mitt gamla Smarteyes. Precis som när jag började i optikbranschen så har dentalbranschen under årtionden sett likadan ut. Folktandvården har varit totaldominerande och de privata alternativen som finns är små och anonyma. Tandläkarbesöken har utförts på branschens villkor och väntetiderna har under perioder varit hänsynslöst långa. Vi kan nu bekräfta att patienterna vill bli sedda och uppskattade, och att vi kan hjälpa alla de som vill ha en enkel, kvalitativ och professionell tandvård, säger Fredrik Wistrand.

Snabbfakta

Det känns fantastiskt att vi nu är trygga med att vårt koncept fungerar och att vi kan öppna ytterligare en klinik, den här gången i Borås. Boråsbor är snabba på att ta till sig nya koncept och affärsidéer, det ligger lite i stadens och folkets DNA. Därför ska det bli extra roligt att öppna vår femte klinik här.
Fredrik Wistrand, vd på MyDentist