Delårsrapport Januari - Mars 2024

– Periodens resultat uppgick till -20,0 (2,9) mkr

– Resultat per aktie uppgick till -1,66 (0,48) kr

VD har ordet

Årets första kvartal präglas av effekterna av den genomlysning av verksamheten som genomförts. Detta i kombination med arbetet att identifiera kostnader av engångskaraktär, belastar kvartalets resultat.

Vi har under kvartalet ägnat stor omsorg åt att genomlysa verksamheten och identifiera engångskostnader och analysera vår affär. Organisationen har genomfört ett gediget budgetarbete som har haft som uppgift att göra sig klar för framtida tillväxt i kombination med kostnadskontroll och fokus på kassaflöde. Ett nytt system för ekonomirapportering implementeras.

Som en följd av arbetet visar segmentet B2C, som omfattar verksamheten i mySafety Försäkringar ett resultat på -3,9 miljoner inklusive engångskostnader.

Bruttomarginalen påverkas av omklassificeringar av intäkter. Ett arbete med att hitta en riktig produktmix i kombination med anpassade kundresor beräknas leda till ökad bruttomarginal framåt.

Arbetet med att vända utvecklingen i kundbasen tar något längre tid än beräknat, och segmentet visar därför en något lägre omsättning jämfört med samma period föregående år.

Vi har under kvartalet arbetat mycket målinriktat med att identifiera kostnader och lanserat ett omfattande sparprogram, som bland annat innefattar insourcing av verksamheter i kombination med nya arbetssätt och en allmän kostnadsgenomgång.

Effekterna av sparpaketet, som beräknas uppgå till 15 miljoner på årsbasis, kombineras med arbetet att identifiera det underliggande värdet i kundrelationerna, där ytterligare möjligheter till effektivisering identifierats. Detta beräknas, tillsammans med sparpaketet, ge en årlig positiv resultateffekt på 25 - 30 miljoner.

Kvartalets ljuspunkt är vår partneraffär, som utvecklar sig mycket positivt. Efterfrågan på våra produkter hos vår största partner Tickster växer med ca 30 % på månadsbasis. Vi har investerat betydande resurser i vår partneravdelning och det pågår ett intensivt försäljningsarbete inom flera segment.

Under kvartalet har ett flertal nya avtal färdigförhandlats och den växt vi nu ser inom partnersegmentet bekräftar vår strategi att i stora återkommande flöden av kunder, konvertera till nya abonnemangskunder som bidrar till betydande värden över tid.

Vi har ökat fokuset på resevertikalen, där vi ser att det finns stora volymer och en attraktiv möjlighet för oss att bygga kundresor med intressanta lösningar för resenären före, under och efter resan. Vi kommer framåt att intensifiera arbetet med nya partneraffärer och produkter i denna vertikal.

Segmentet B2B som består av intressebolaget Xavi Solutionnode, har fortsatt sitt omstruktureringsarbete. Arbetet med att skapa ett fokuserat erbjudande med fullt fokus på konsultrörelsen har inneburit att avyttrad verksamhet belastar resultatet för kvartalet negativt.

Den underliggande affären är nu på en sund nivå, men känner fortsatt av en svagare efterfrågan i marknaden. Efter en tid av interim verkställande direktör, har nu en ny permanent ledning rekryterats och vi har som huvudägare verkat för att en ny styrelse inriktad på växt och ökat fokus på försäljning tillsätts på bolagsstämman, där vi fortsatt innehar ordförandeposten.

Årsstämma

Årsstämman kommer att hållas torsdagen den 23 maj 2024 kl. 11.00. Årsredovisningen för 2023 publicerades den 30 april 2024 och finns tillgänglig på hemsidan investor/mysafety.se.

För ytterligare information kontakta:

Marcus Pettersson, VD & Koncernchef, tel 0730-29 99 01, e-post: marcus.pettersson@mysafety.se

Torbjörn Nilsson, CFO, tel 070- 497 57 41, e-post: torbjorn.nilsson@mysafety.se

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 maj 2024 kl. 08.30 CET.