Bokslutskommuniké

Report this content

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1998 * Stabil marknad för VLCC- och Suezmax-fartygen under de tre första kvartalen, svagare under fjärde kvartalet. Svag marknad för Aframax-tonnaget. * Resultat före engångsposter och skatt 44 MSEK. * Substansvärde 10 kr per aktie. Likviditet cirka 900 MSEK. Justerad soliditet 30 %. * Starkare fraktmarknad under första kvartalet 1999. * Avskrivningstiden för fartygen förlängs från 20 till 25 år från 1999. * Sammantaget med engångsnedskrivning av fartygsvärden 1998 innebär detta en förbättring av redovisat resultat på cirka 140 MSEK för 1999 och cirka 150 MSEK årligen därefter. * Samgåendet mellan Argonaut och Nordström & Thulin ger en kostnadsbesparing på cirka 25 MSEK under 1999. Resultat och omsättning Resultat före skatt NTA-koncernens resultat före engångsposter och skatt uppgick under året till 44 MSEK och efter engångsposter till -673 MSEK. För 1997 redovisades ett resultat före skatt, proforma på 192 MSEK, inklusive resultat från fartygsförsäljningar, färjetrafik och övriga engångsposter på totalt cirka 164 MSEK. I proformaresultatet för 1997 har förvärvet av Nordström & Thulin beaktats. Argonaut-koncernen redovisade för 1997 ett resultat före skatt på 148 MSEK. Engångsnedskrivning av fartygsvärden Som en följd av framför allt sjunkande nybyggnadspriser har marknadsvärdena för tankfartyg sjunkit kraftigt under 1998. De fallande fartygsvärdena har under året återspeglats i ett successivt fallande substansvärde, som redovisats i bolagets löpande kvartalsrapportering till marknaden. Mot bakgrund av detta har styrelsen beslutat skriva ned det bokförda värdet på NTAs flotta med 75 MUSD eller 605 MSEK för att på så sätt anpassa bolagets formella redovisning till en lägre prisnivå. Nedskrivningen har belastat 1998 års resultat. Som nämnts ovan har bolagets substansvärde justerats löpande under året och nedskrivningen av bokförda värden påverkar således inte ytterligare redovisat substansvärde eller justerad soliditet. Nedskrivningen påverkar inte heller NTAs disponibla likviditet. N&T Argonaut AB (publ), Skeppsbron 34, Box 1215, 111 82 Stockholm Telefon: 08-613 19 00, Telefax: 08-21 31 37, www.ntargonaut.com Organisationsnummer: 55 62 26-6477 Avveckling av torrlastverksamheten Mot bakgrund av fortsatt svaga marknadsutsikter för torrlast beslöts under 1998 att avveckla denna verksamhet. Det innebär att NTAs rörelse helt koncentreras till tankmarknaden. Avvecklingen av NTAs två kvarvarande Capesize-fartyg beräknas slutföras under 1999. Kostnaden, som beräknas uppgå till 110 MSEK, har reserverats i 1998 års resultat. NTA-koncernens resultat fördelas enligt följande: Resultat före skatt NTA, PROFORMA NTA ARGONAUT MSEK 1998 1997 1997 Tankfartyg 80 74 76 Torrlastfartyg -36 -46 - Resultat före 44 28 76 engångsposter och skatt Fartygsförsäljningar 0 77 55 Engångsnedskrivning av fartygens bokförda värden -605 - - Avveckling av torrlastverksamheten -110 - - Övriga engångsposter -2 87 17 Resultat före skatt -673 192 148 Resultat efter skatt Efter återföring av latent skatteskuld med 132 MSEK uppgick NTA-koncernens resultat efter skatt för 1998 till -541 MSEK (proforma 1997; 198 MSEK). Argonaut-koncernen redovisade för 1997 ett resultat efter skatt på 144 MSEK. Omsättning Koncernomsättningen uppgick under året till 1.415 MSEK. Proforma omsättningen 1997 var 2.008 MSEK där färjeverksamheten ingick med 408 MSEK. Argonaut- koncernens omsättning uppgick till 887 MSEK under 1997. Kassaflöde Kassaflödet uppgick till totalt 410 MSEK (proforma 1997; 517 MSEK). Kassaflödet per aktie, CEPS, utgjorde 2,03 SEK (proforma; 2,89 SEK). CEPS definieras som resultatet efter finansiella poster, exklusive fartygsförsäljningar, plus avskrivningar och minus betald skatt dividerat med genomsnittligt antal aktier. Substansvärde Vid utgången av året beräknas substansvärdet till cirka 10 SEK per aktie (1,20 USD). Per 1997-12-31 var motsvarande värde proforma cirka 19 SEK (2,40 USD). Substansvärdet baseras på värderingar av de tre mäklarfirmorna P.F. Bassøe A/S & Co, R.S. Platou Shipbrokers a.s samt Seascope Shipping Ltd. Värderingen av nybyggnadskontrakten är bolagets egen bedömning. En förändring av fartygsflottans marknadsvärde med 10 procent skulle påverka substansvärdet med cirka 2,50 SEK (0,30 USD) per aktie. Under 1998 sjönk nybyggnadspriserna med 10-15 procent och fartygsvärdena på andrahandsmarknaden gick ned med cirka 30 procent. Huvudorsaken till det kraftiga värdefallet på andrahandstonnage var de sjunkande nybyggnadspriserna. Dessutom finns viss osäkerhet om utvecklingen av fraktmarknaden under 1999, beroende på det ökade antalet nyleveranser av tankfartyg som kommer att ske. Det är viktigt att konstatera att det under 1998 endast skett ett fåtal försäljningstransaktioner med modernt tonnage, varför värderingarna varierar kraftigt mellan olika mäklarfirmor. Under hösten har endast en framtvingad försäljning av två moderna VLCC-fartyg skett. Finansiell ställning Koncernens disponibla likviditet uppgick vid utgången av året till 897 MSEK (proforma 1997-12-31; 1.265 MSEK) inklusive checkräkningskredit och lånelöften på totalt 10 MSEK (proforma 1997-12-31; 269 MSEK) och efter avdrag för spärrade medel på 115 MSEK (proforma 1997-12-31; 24 MSEK). Vid årets slut var den synliga soliditeten 38 procent (proforma 1997-12-31; 41 procent). Den justerade soliditeten med hänsyn tagen till flottans marknadsvärde och åtaganden enligt föreliggande nybyggnadsprogram uppgick till 30 procent (proforma 1997-12-31; 44 procent). Investeringar Koncernens investeringar uppgick under året till totalt 2.598 MSEK (190 MSEK), inklusive förvärvet av Nordström & Thulin AB på 1.788 MSEK. Förvärvet av Nordström & Thulin finansierades huvudsakligen genom nyemission av 17.091.536 aktier av serie A och 86.416.718 aktier av serie B i N&T Argonaut AB. Efter nyemissionen har återstående aktier förvärvats för en beräknad köpeskilling av 14 MSEK. I mars förvärvades VLCC-fartyget M/T Argo Medea, byggd 1993, från ett bolag inom World-Wide Shipping-gruppen. Betalningen erlades i form av 9.226.259 aktier av serie A och 19.532.323 aktier av serie B. Redovisat anskaffningsvärde var 523 MSEK. Under hösten 1997 tecknade bolag inom Argonaut-koncernen, Nordström & Thulin- koncernen och bolag associerade med World-Wide Shipping-gruppen tillsammans kontrakt med det koreanska Daewoo-varvet avseende två identiska VLCC-fartyg för leverans under första kvartalet 2000. Kontrakten betecknas Hull 5123 respektive Hull 5161. Efter samgåendet mellan Argonaut och Nordström & Thulin ägde NTA 70 procent av andelarna i Hull 5123 och 30 procent av andelarna i Hull 5161. Resterande andelar ägdes av World-Wide Shipping-gruppen. Under året erlade NTA 64 MSEK i delbetalningar för andelarna i dessa VLCC-fartyg. I september bytte NTA och World-Wide Shipping-gruppen andelar i de två kontrakten som fick till följd att NTA numera äger samtliga andelar i Hull 5123 och World-Wide Shipping-gruppen alla andelar i Hull 5161. Eftersom kontrakten är identiska har ingen kontantlikvid erlagts mellan parterna. I december förvärvades Aframax-fartyget M/T North Pacific, på 107.000 dwt, byggt 1986, för cirka 20 MUSD. Fartyget är långtidsbefraktat till den finländska oljekoncernen Neste till slutet av år 2001. Certepartiet ger ett tillfredsställande överskott. Byggnationen av de två Suezmax-fartygen fortskrider planenligt och leverans beräknas ske under april och maj 1999. VLCC-nybygget beräknas bli levererat i början av 2000. Försäljningar Under första kvartalet såldes torrlastfartyget M/S Nord Sea vilket inte medförde någon resultateffekt men gav en positiv likviditetseffekt på cirka 30 MSEK. Vidare såldes andelarna i EstLine och Gotlandsfärjorna M/S Nord Gotlandia och M/S Graip. Avvecklingen av färjetrafiken gav ett resultat på 16 MSEK och ett likviditetstillskott på cirka 30 MSEK. Koncernen kvarstår med tidigare delfinansiering av färjor i Östersjötrafiken genom räntebärande lån samt genom borgensåtaganden. Fartygens insegling och sysselsättning Under 1998 har flottan i huvudsak varit sysselsatt på spotmarknaden. VLCC- fartygen Argo Pallas och Argo Daphne är för närvarande utfraktade på time- charter till maj 1999 med option för befraktaren att förlänga ytterligare sex månader. Suezmax-fartyget Nord Jahre Traveller är fraktat på time-charter till oktober 1999. Aframax-fartygen Nord Jahre Princess och North Pacific är uthyrda till februari 2000 respektive oktober 2001. Övriga fartyg i NTA- flottan är sysselsatta på spotmarknaden. Under året har VLCC-fartygen genomfört underhåll vid varv och teknisk uppgradering. Samtidigt har vissa dockningar tidigarelagts. Sammanlagt innebär detta 144 dagars off-hire. För Suezmax- och Aframax-fartygen var motsvarande period 84 dagar. Jämfört med ett normalår och baserat på genomsnittlig insegling motsvarar detta ett intäktsbortfall i storleksordningen 25 MSEK under 1998. Genomsnittlig insegling beräknad på samtliga kalenderdagar under perioden, inklusive offhire och gjorda time-charterkontrakt 1998 1998 1997 USD/dag okt-dec jan-dec jan-dec VLCC 25.700 29.800 33.700 ULCC 22.300 26.000 25.200 Suezmax 18.400 20.300 21.400 Aframax 15.100 15.800 20.000 Capesize 10.100 10.300 13.000 Moderbolaget Omsättningen för perioden uppgick till 858 MSEK (854 MSEK). Resultatet före skatt var -671 MSEK (15 MSEK) och efter skatt -671 MSEK (16 MSEK). I resultatet ingick jämförelsestörande poster med -1.100 MSEK. Disponibel likviditet uppgick vid årets slut till 73 MSEK (111 MSEK). Tankmarknaden Efter fyra års uppgång föll tankmarknaden något under 1998. Det var nedgången under årets sista fyra månader som bidrog till att genomsnittsmarknaden blev sämre än under 1997. Orsaken var en dämpad tillväxt av oljekonsumtionen som berodde framförallt på Asienkrisen. Vidare bidrog den något ökande seglande tankflottan till de lägre tankraterna. Den genomsnittliga fraktmarknaden för VLCC- och Suezmaxfartyg sjönk under året med cirka 5-10 procent respektive 10-15 procent. Aframax-tonnaget drabbades av en fraktnedgång på cirka 25 procent. Periodmarknaden för VLCC- och Suezmax- tonnage präglades av fortsatt låg aktivitet och de affärer som genomfördes var nästan uteslutande på 6-12 månader. För Aframax-tonnaget var emellertid periodmarknaden något mer aktiv med avslut på upp till två år. De senaste årens ökning av världens oljekonsumtion på i genomsnitt 2,5 procent per år, bromsades upp i spåren av Asienkrisen och uppgången blev endast 0,4 procent för 1998. Konsumtionen minskade framför allt i de för tanksjöfarten viktiga länderna Japan och Sydkorea. Efterfrågan under 1998 kan sammanfattas med ett starkt första halvår tack vare hög oljeproduktion och låga oljepriser medan den andra halvåret präglades av fallande oljeproduktion, vilken dock inte var tillräcklig för att få upp oljepriset. Oljetransporterna minskade både vad gäller volym och transportavstånd. I de två ledande skeppsbyggnadsnationerna, Japan och Sydkorea, försvagades valutorna kraftigt under slutet av 1997. Detta gjorde att nybyggnadspriserna sjönk, eftersom nybyggnadskontrakten huvudsakligen tecknas i USD. Detta i sin tur bidrog till den negativa utvecklingen av andrahands-priserna. Nybyggnadspriserna för en VLCC sjönk under året från cirka 80 till 72 MUSD, Suezmax från cirka 52 till 44 MUSD och Aframax från cirka 41 till 35 MUSD. De fallande nybyggnadspriserna lockade till fortsatta nybeställningar, fast i minskande takt jämfört med året innan. Under året förändrades VLCC- och Suezmax-flottorna marginellt medan Aframax- tonnaget ökade med 7 procent. Framtidsutsikter Ett fortsatt lågt oljepris väntas ha en positiv effekt på världens oljehandel. Det låga oljepriset har också effekt på de många lågproducerande oljekällorna i bland annat USA och Kanada där produktionskostnaden för närvarande ligger högre än marknadspriset. Det får till följd att flera källor stängs i sådana länder som har höga produktionskostnader. Motsvarande olja måste då tas från andra mer fjärran belägna områden. De större avstånden ökar behovet av transportkapacitet. På utbudsidan kommer ett stort antal VLCC- och Suezmaxfartyg att uppnå den kritiska åldern 25 år. Fartygen måste då genomgå en omfattande klassning. Fartygsägaren ska i samband därmed fatta beslut om antingen stora investeringar för att utsträcka fartygens livslängd med fem år eller om skrotning. Under de kommande fyra åren kommer 163 VLCC- och 100 Suezmaxfartyg nå 25 års ålder. Det motsvarar 35-40 procent av den existerande flottan. Mot detta står hoten på kort sikt om en överenskommelse inom OPEC om produktionsbegränsningar för att höja oljepriset samt den växande orderbok som finns hos varven. Vid slutet av året uppgick orderboken för VLCC-fartyg till cirka 20 procent av den existerande flottan medan motsvarande siffra för Suezmax- och Aframax-fartygen var 17 procent. Resultat 1999 Det finns i början av 1999 en positiv ton i utvecklingen av tankmarknaden då fraktraterna för bolagets VLCC-fartyg hittills under första kvartalet legat cirka 10 procent över den genomsnittliga fraktninvån 1998. Turbulens på fraktmarknaden senare under året kan dock inte uteslutas. Styrelsen har beslutat förlänga fartygens avskrivningsperiod från 20 till 25 år. Detta speglar bättre fartygens ekonomiska och tekniska livslängd. Denna längre avskrivningsperiod tillämpas redan av flera rederier. Förändringen, sammantaget med engångsnedskrivningen av fartygsvärdena, beräknas ge en årlig förbättring av NTAs redovisade rörelseresultat med cirka 140 MSEK för 1999 och därefter årligen med cirka 150 MSEK då samtliga nybyggen är levererade. Samgåendet mellan Argonaut och Nordström & Thulin ger en kostnadsbesparing på cirka 25 MSEK under 1999. Övrigt Notering på A-listan NTA-aktien var sedan september 1997 noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. Från och med den 29 april 1998 är aktien noterad på A-listan. Tvångsinlösen Förhandstillträde har nu skett till de aktier i Nordström & Thulin AB, som är föremål för tvångsinlösen. Detta innebär att NTA nu är registrerad som ägare till samtliga aktier i Nordström & Thulin. Tvångsinlösenförfarandet beräknas vara genomfört tidigast i slutet av år 1999. Förändringar i styrelse och ledning Efter samgåendet med Nordström & Thulin avgick styrelseledamöterna Ronald Bergman, Anders Lindström, Per Slettengren samt styrelsesuppleanten Lennart Öquist i samband med bolagsstämman i april. Till nya ledamöter utsågs John Gray, Stephen Pan och Bo Marking med Björn Ersman som styrelsesuppleant. I slutet av 1998 avgick Björn Ersman som vice VD och vid dagens styrelsemöte har Johan Klemming utsetts till ny vice VD i bolaget. Millenniumskiftet Hanteringen av de problem som övergången till år 2000 kommer att innebära för all datoriserad utrustning, framför allt ombord på bolagets fartyg, har under en längre tid analyserats. Alla system som är väsentliga för driftssäkerheten kommer att vara åtgärdade och testade före sommaren 1999. Vidare har en beredskapsplan framtagits för oförutsebara händelser i samband med millenniumskiftet. Förslag till utdelning 1998 NTAs styrelse föreslår stämman att inte lämna någon utdelning för räkenskapsåret 1998. Bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma äger rum torsdagen den 22 april, 1999 kl 16.00 på Norra Latin, Drottninggatan 71B, Stockholm. Årsredovisningen för 1998 kommer att distribueras i slutet av mars och kan även beställas från bolaget. Informationstidpunker under 1999 Delårsrapport första kvartalet lämnas den 22 april 1999. Delårsrapport andra kvartalet lämnas den 19 augusti 1999. Delårsrapport tredje kvartalet lämnas den 28 oktober 1999. NTAs hemsida innehåller publik information om bolaget och fraktmarknaderna. Där publiceras också löpande pressinformation, delårsrapporter etc. Adressen är: www.ntargonaut.com. Stockholm den 23 februari 1999 N&T ARGONAUT AB (publ) Styrelsen Ev frågor beträffande denna bokslutskommuniké besvaras av Anders Berg, VD, eller Björn Hansson, finansdirektör, tel 08-613 19 00. Idag kl 17.00 på Operaterassen presenterar VD Anders Berg företaget samt kommenterar bokslutskommunikén. Moderator: Jarle Sjo, Enskilda Securities. Nyckeltal, koncernen 1998 1997 1997 1) NTA NTA, Argonaut 2) proforma Resultat SEK/aktie -2,68 1,11 1,37 efter skatt, USD/aktie -0,34 0,14 0,18 Resultat före jäm- förelsestöra SEK/aktie 0,21 1,07 1,40 nde poster och skatt , USD/aktie 0,03 0,14 0,18 Kassaflöde (CEPS), SEK/aktie 2,03 2,89 2,57 USD/aktie 0,26 0,38 0,34 Substansvärd SEK/aktie 10 19 17 e, USD/aktie 1,20 2,40 2,20 3) Synlig soliditet, % 38 41 34 3) Justerad soliditet, % 30 44 43 Avkastning på eget kapital, % Neg. 9 15 Antal aktier bokslutsdagen 207.608.861 178.850.279 105.268.196 Genomsnittligt antal aktier 201.617.490 178.850.279 105.268.196 Resultaträkningar, koncernen 1998 1998 1997 1997 1997 NTA 1) 1) NTA NTA profo Argonaut Argonaut rma 2) MSEK MUSD MSEK MSEK MUSD Nettoomsättning Seglationsintäkter 1.415 178 2.008 887 115 Resultat vid - - 77 56 7 fartygsförsäljningar Fartygskostnader Seglationskostnader -323 -41 -394 -224 -29 Driftskostnader, -477 -60 -776 -251 -29 charterhyror 4) Avskrivningar -367 -46 -399 -182 -24 Bruttoresultat 248 31 516 286 40 5) Administrationskostnader -92 -12 -129 -30 -4 Rörelseresultat 156 19 387 256 36 Resultat från övriga fordringar och värdepapper 43 6 74 17 2 som är anläggningstillgångar Ränteintäkter och övriga 54 6 52 23 -1 resultatposter Räntekostnader och liknande -210 -26 -318 -148 -19 resultatposter Resultat efter finansiella 43 5 195 148 18 poster 6) Jämförelsestörande poster -715 -90 - - - Minoritetsandel -1 - -3 - - Resultat före skatt -673 -85 192 148 18 Årets skattekostnad - - - - - Förändring latent 132 17 6 -4 - skatteskuld Resultat efter skatt -541 -68 198 144 18 Balansräkningar, koncernen 1998-12-311998-12- 1997-12-31 1997-12-31 1997-12-31 31 NTA, 1) 1) 2) NTA NTA proforma ArgonautArgonaut 8) 9) MSEK MUSD MSEK MSEK MUSD Tillgångar Fartyg 4.352 540 4.845 2.337 297 Förskott på 456 56 560 189 24 fartygskontrakt Övriga 183 23 365 44 6 anläggningstillgånga r Övriga 318 40 359 157 20 omsättningstillgånga r 7 Kassa, bank och 1.002 124 1.020 467 59 ) kortfristiga placeringar Summa tillgångar 6.311 783 7.149 3.194 406 Eget kapital och skulder Eget kapital 2.421 300 2.407 1.087 138 Långfristiga skulder 3.249 403 3.680 1.776 226 Kortfristiga skulder 641 80 1.062 331 42 Summa eget kapital 6.311 783 7.149 3.194 406 och skulder Finansieringsanalys, koncernen 1998 1997 1) NTA NTA MSEK MSEK Kassaflöde före förändring i 544 271 rörelsekapital Rörelsekapitalförändring 27 -82 Kassaflöde före investeringar 571 189 Nettoinvesteringar -897 -123 Kassaflöde efter investeringar -326 66 Nyemission 1.834 - Förändring av lånestock -973 -38 10) Förändring i likvida medel 535 28 Noter 1) Nordström & Thulin konsolideras från och med 1998-01-01. 2) Proformaredovisning har upprättats för att ge en jämförande bild av NTA för 1997, baserat på att förvärvet av Nordström & Thulin skett per 1997-01-01. Vid resultatkonsolideringen har avskrivning på förvärvat övervärde gjorts med 40 MSEK, inklusive förändring av latent skatteskuld. Vidare har Nordström & Thulins resultatandel i Argonaut (9 MSEK) eliminerats. 3) Soliditet och justerad soliditet per 1997-12- 31 är beräknade med hänsyn tagen till förvärvet av Argo Medea samt avvecklingen av Nordström & Thulins färjeverksamhet, som skedde i början av 1998. 4) Fartygen skrivs av linjärt, baserat på en 20-årig livslängd, till ett beräknat skrotvärde. 5) I beloppet ingår omstruktureringskostnader på 18 MSEK (2,3 MUSD). 6) I beloppet Jämförelsestörande poster ingår engångsnedskrivning av bokförda värden på tankfartyg med 605 MSEK och beräknad kostnad för avveckling av torrlastverksamheten med 110 MSEK. Metoden för redovisning av de jämförelsestörande posterna överensstämmer inte med Redovisningsrådets rekommendation RR:4. Styrelsen har ändå beslutat redovisa resultaträkning på detta sätt då det ger den mest rättvisande bilden av bolagets intjäningsförmåga. 7) Spärrad likviditet uppgick till 115 MSEK. 8) SEK/USD 8,06 per 1998-12-31. 9) SEK/USD 7,87 per 1997-12-31. 10) I beloppet ingår de likvida medel som fanns i Nordström & Thulin vid förvärvet, netto 529 MSEK. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/02/23/19990223BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/02/23/19990223BIT00450/bit0002.pdf