Delårsrapport per 30 juni 1999

Report this content

DELÅRSRAPPORT JANUARI - JUNI 1999 * Resultat före skatt 69 MSEK (1998-06-30; 41 MSEK). Substansvärde 10 SEK per aktie (1998-12-31; 10 SEK). * Fraktmarknaden försvagades under andra kvartalet. * Suezmax-fartygen Nord Hope och Nord Horn levererades från Daewoo-varvet. FINANSIELL STÄLLNING Resultat NTA-koncernens resultat före skatt uppgick under första halvåret till 69 MSEK. För första halvåret 1998 redovisades ett resultat före skatt på 41 MSEK. Huvudsakligen på grund av försvagningen av tankmarknaden blev resultatet för andra kvartalet 16 MSEK mot 53 MSEK för första kvartalet. Motsvarande siffror för föregående år var 15 MSEK respektive 26 MSEK. Kassaflöde Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till totalt 244 MSEK (276 MSEK), vilket motsvarar 1,18 SEK (1,41 SEK) per aktie. Kassaflödet från den löpande verksamheten definieras som resultat efter finansiella poster justerat för poster som inte ingår i kassaflödet och kassaflöde från förändringar i rörelsekapitalet. Substansvärde Baserat på fartygsvärderingar av oberoende mäklarfirmor beräknas substansvärdet per 1999-06-30 till 10 SEK per aktie, vilket är oförändrat jämfört med 1998-12-31. Värderingen av VLCC-nybygget är NTA:s egen bedömning. Värderingarna indikerar att fartygspriserna har sjunkit med i genomsnitt 5 procent från årsskiftet, vilket dock har kompenserats av periodens resultat, inklusive gjorda avskrivningar, samt stigande dollarkurs. Det är viktigt att konstatera att endast ett fåtal försäljningstransaktioner av modernt tanktonnage har ägt rum. En förändring av fartygsflottans marknadsvärde med 10 procent skulle påverka substansvärdet med cirka 2,60 SEK per aktie. Likviditet och soliditetet NTA-koncernens disponibla likviditet uppgick per 1999-06-30 till 798 MSEK (1998-12-31; 898 MSEK) inklusive checkräkningskredit och lånelöften på totalt 10 MSEK (1998-12-31; 10 MSEK) och efter avdrag för spärrade medel på 210 MSEK (1998-12-31; 115 MSEK). Per 1999-06-30 var den synliga soliditeten 38 procent (1998-12-31; 38 procent). Den justerade soliditeten med hänsyn tagen till flottans marknadsvärde och åtaganden enligt föreliggande nybyggnadsprogram uppgick till 32 procent (1998-12-31; 30 procent). Moderbolaget Resultatet före skatt var 337 MSEK (-3 MSEK). Omsättningen för perioden uppgick till 397 MSEK (460 MSEK). Disponibel likviditet inklusive kortfristiga placeringar uppgick vid periodens slut till 63 MSEK (1998-12-31; 73 MSEK). INVESTERINGAR NTA-koncernens investeringar uppgick under första halvåret till totalt 543 MSEK (2.396 MSEK, inklusive förvärvet av Nordström & Thulin AB). Nettoinvesteringarna i moderbolaget uppgick till 1 MSEK (1.788 MSEK). Byggnationen av det vid Daewoo-varvet i Syd-Korea kontrakterade VLCC-fartyget fortskrider planenligt och leverans beräknas ske i början av år 2000. Suezmaxfartygen levererade I april och juni 1999 togs leverans av två Suezmaxfartyg från Daewoo-varvet. Fartygen, som döpts till Nord Hope och Nord Horn, är på 158.000 ton och utrustade med dubbelt skrov. TANKMARKNADEN UNDER 1999 NTA-flottans sysselsättning Under första halvåret 1999 har flottan i huvudsak varit sysselsatt på spotmarknaden. VLCC-fartygen Argo Pallas och Argo Daphne är fraktade på time- charter till november 1999 med option för befraktaren att förlänga ytterligare sex månader. Suezmax-fartyget Nord Jahre Traveller är utfraktat på time- charter till oktober 1999. Aframax-fartygen Nord Jahre Princess och North Pacific är utfraktade på time-charter till februari 2000 respektive oktober 2001. Genomsnittlig insegling beräknad på samtliga kalenderdagar under perioden, inklusive offhire och gjorda time-charterkontrakt 1999 1998 1999 1998 USD/dag Jan-jun Jan-jun Apr-jun Jan-dec VLCC 27.600 32.800 23.600 29.800 ULCC 14.800 25.700 10.000 26.000 Suezmax 18.100 20.700 16.400 20.300 Aframax 15.500 16.700 15.200 15.800 Tankmarknaden Tankmarknaden första halvåret 1999 var svagare än under motsvarande period föregående år. Försämringen berodde på de av OPEC införda oljeproduktionsbegränsningarna. Eftersom de produktionsbegränsningar som gjordes under 1998 visade sig otillräckliga för att få upp oljepriset, beslöt OPEC i mars 1999 att minska produktionen med ytterligare drygt 6 procent eller 1,7 miljoner fat per dag. Som en följd av denna åtgärd har priset på Brent- olja fördubblats, från 10 USD per fat till 20 USD per fat. Produktionsbegränsningarna har också inneburit att fraktmarknaden försämrats kraftigt, framförallt under andra kvartalet 1999. Den genomsnittliga fraktmarknaden för VLCC-fartyg minskade med drygt 35 procent jämfört med första halvåret 1998. För Suezmax- och Aframax-fartygen blev minskningen 24 procent respektive 12 procent. Att VLCC-marknaden drabbats mest, beror på att ungefär 80 procent av den senaste produktionsbegränsningen lades på oljeproducenterna i Mellersta Östern, vilket är det huvudsakliga lastningsområdet för VLCC-fartyg. Minskningen av oljeproduktionen i Mellersta Östern under det andra kvartalet beräknas motsvara en transportkapacitet på omkring 40 VLCC- fartyg, eller cirka 10 procent av den seglande VLCC-flottan. För att OPEC skall öka produktionen igen anser man det vara nödvändigt med lägre oljelager, högre oljekonsumtion samt stadigvarande högre oljepriser. Ökningen av oljelagren, som var en anledning till den starka tankmarknaden 1998, har nu vänt till minskningar i och med att efterfrågan på olja är större än oljeproduktionen. Oljelagren är nu snabbt på väg ned. Oljekonsumtionen beräknas i år öka med 1,5 procent då länderna i Asien börjat återhämta sig efter den ekonomiska krisen som inleddes 1997. Oljepriset har successivt ökat under hela sommaren. OPEC:s kriterier kan därför mycket väl bli uppfyllda redan under hösten. Därmed skulle vi också få en återhämtning i tankmarknaden. Skulle nuvarande oljeproduktionsbegränsningar fortsätta in i nästa år är risken stor att vissa oljeproducenter inte motstår frestelsen att öka sina inkomster genom höjd produktion på de andras bekostnad. Detta särskilt som produktionskapaciteten i Mellersta Östern överstiger den nuvarande produktionen med drygt 30 procent, eller 6 miljoner fat per dag. Även detta scenario skulle innebära en återhämtning i tankmarknaden, dock med en tidsförskjutning. Fartygspriser Eftersom både tank- och torrlastmarknaderna varit svaga, så har orderingången till varven minskat. Nybyggnadspriserna har därför sjunkit vilket påverkat andrahandspriserna negativt. De låga nybyggnadspriserna, varvens överkapacitet och ansträngda ekonomi på grund av Asien-krisen är faktorer som lett till diskussioner om en konsolidering av de japanska och koreanska varven. Utskrotningen av äldre tonnage har ökat. För VLCC- och Suezmax-segmenten har nästan lika många fartyg skrotats som levererats från varven. För Aframax- storleken är däremot antalet skrotade fartyg betydligt färre än leveranserna beroende på att det finns färre äldre fartyg i detta segment. HÄNDELSER EFTER RÄKENSKAPSPERIODENS UTGÅNG Avvecklingen av torrlastverksamheten Mot bakgrund av fortsatt svaga marknadsutsikter för torrlast beslöts under 1998 att avveckla denna verksamhet. Beräknad kostnad reserverades i resultatet för 1998. Som ett led i avvecklingen har NTA nu träffat avtal för avslutning av certepartiet för fartyget United Respect. Affären beräknas vara genomförd i slutet av augusti. Det återstående torrlastfartyget, World Nord, som inhyrs på timecharter, kommer att återlevereras till ägaren i slutet av 1999. Den reservation som gjordes i 1998 års bokslut för hela avvecklingen av torrlastverksamheten bedöms vara tillräcklig. ÖVRIGT Millenniumskiftet All väsentlig utrustning i NTA:s fartyg har inventerats med avseende på funktion vid kritiska datum kring millenniumskiftet. Undersökningen har inte påvisat några väsentliga tekniska problem. Detaljjusteringar och kompletteringar har gjorts i äldre system och komponenter. Funktionsprov har genomförts ombord och säkerhetsrutiner för alternativ drift av system vid eventuella funktionsstörningar har utarbetats och införts i fartygens säkerhetsplaner och övningsrutiner. INFORMATIONSTIDPUNKTER - Delårsrapport tredje kvartalet lämnas den 28 oktober 1999. - Bokslutskommunikén för 1999 lämnas den 23 februari 2000. NTA:s hemsida innehåller publik information om NTA och fraktmarknaderna. Där publiceras också löpande pressinformation, delårsrapporter etc. Adressen är: www.ntargonaut.com Stockholm den 19 augusti 1999 N&T ARGONAUT AB (publ) Anders Berg VD Ev frågor beträffande denna kvartalsrapport besvaras av Anders Berg, VD, eller Björn Hansson, finansdirektör, tel 08-613 19 00. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/19/19990819BIT00420/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/1999/08/19/19990819BIT00420/bit0002.pdf Hela rapporten