KVARTALSRAPPORT 1 januari - 30 september 1999

Report this content

KVARTALSRAPPORT 1 januari - 30 september 1999 * Resultat före skatt 33 MSEK (1998-09-30; 54 MSEK). * Substansvärde 10 SEK per aktie (1999-06-30; 10 SEK). * Svag fraktmarknad under tredje kvartalet. FINANSIELL STÄLLNING Resultat NTA-koncernens resultat före skatt uppgick under perioden 1 januari - 30 september till 33 MSEK. För motsvarande period 1998 redovisades ett resultat före skatt på 54 MSEK. För tredje kvartalet redovisas ett resultat på -36 MSEK (tredje kvartalet 1998; 13 MSEK). Den mycket svaga tankmarknaden under kvartalet uppvägdes till viss del av att NTA lyckats frakta till rater som ligger betydligt högre än den genomsnittliga spotmarknaden. Resultatet för första kvartalet 1999 var 53 MSEK (26 MSEK) och andra kvartalet 16 MSEK (15 MSEK). Certepartiet för torrlastfartyget United Respect avvecklades i september. Detta innebar ingen resultateffekt då kostnaden för avvecklingen av hela NTA:s torrlastverksamhet reserverades i 1998 års bokslut. Kassaflöde Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till totalt 296 MSEK (502 MSEK), vilket motsvarar 1,43 SEK (2,51 SEK) per aktie. Beräkningen av kassaflödet baseras på den i rapporten ingående kassaflödesanalysen. Substansvärde Baserat på fartygsvärderingar av oberoende mäklarfirmor beräknas substansvärdet per 1999-09-30 till 10 SEK per aktie vilket är oförändrat jämfört med 1999-06-30. Värderingen av VLCC-nybygget är NTA:s egen bedömning. En förändring av fartygsflottans marknadsvärde med 10 procent skulle påverka substansvärdet med cirka 2,40 SEK per aktie. Likviditet och soliditet NTA-koncernens disponibla likviditet uppgick per 1999-09-30 till 779 MSEK (1999-06-30; 798 MSEK) inklusive checkräkningskredit på totalt 10 MSEK (1999-06-30; 10 MSEK) och efter avdrag för spärrade medel på 203 MSEK (1999-06-30; 210 MSEK). Den justerade soliditeten med hänsyn tagen till flottans marknadsvärde och åtaganden enligt föreliggande nybyggnadsprogram uppgick per 1999-09-30 till 32 procent (1999-06-30; 32 procent). Den synliga soliditeten var 38 procent (1999-06-30; 38 procent). INVESTERINGAR NTA-koncernens investeringar uppgick under januari - september till totalt 552 MSEK (1998-09-30; 574 MSEK, exklusive förvärvet av Nordström & Thulin AB). Periodens investeringar inkluderar slutbetalning av Nord Hope och Nord Horn i samband med leveranserna under andra kvartalet. Byggnationen av det vid Daewoo-varvet i Sydkorea kontrakterade VLCC- fartyget fortskrider planenligt och leverans beräknas ske i början av år 2000. TANKMARKNADEN UNDER 1999 NTA-flottans sysselsättning Under perioden januari till september 1999 har flottan i huvudsak varit sysselsatt på spotmarknaden. VLCC-fartygen Argo Pallas och Argo Daphne har dock varit fraktade på timecharter till rater som varit väsentligt högre än spotraterna för VLCC-fartyg. Aframax-fartygen Nord Jahre Princess och North Pacific är utfraktade på time-charter till februari 2000 respektive oktober 2001. NTA:s genomsnittliga insegling beräknad på samtliga kalenderdagar under perioden, inklusive offhire och gjorda time-charterkontrakt 1999 1998 1999 1998 USD/dag Jan-sep Jan-sep Jul-sep Jan-dec VLCC 25.200 31.600 20.600 29.800 ULCC 13.200 28.300 9.900 26.000 Suezmax 16.900 20.900 15.700 20.300 Aframax 15.000 15.900 13.700 15.800 Tankmarknaden De oljeproducerande ländernas begränsning av oljeproduktionen var den dominerande orsaken till den fortsatt dåliga tankmarknaden under det tredje kvartalet. Tanktonnaget drabbades både av minskade transportvolymer och av kraftigt höjda bunkerpriser. På grund av produktionsbegränsningen steg det genomsnittliga oljepriset under kvartalet med drygt 50 procent jämfört med första halvåret. Frakt-marknaden försämrades framför allt för VLCC-fartyg, för vilka fraktraterna föll med 55 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period 1998. Anledningen var att oljeproduktionsbortfallet var störst i Mellersta Östern, det huvudsakliga lastområdet för dessa fartyg. Fraktraterna för Suezmax- och Aframax- tonnaget föll med 34 respektive 42 procent. Den svaga tankmarknaden samt de allt fler fartyg som når tjugofemårsåldern har lett till ökad utskrotning. Under 1999 har hittills cirka 12 miljoner dwt skrotats, vilket är lika mycket som levererats från varven. På grund av låga nybyggnadspriser har beställningsaktiviteten varit fortsatt hög under tredje kvartalet 1999. Hittills under året uppgår nya tankerbeställningar till cirka 10 miljoner dwt, motsvarande omkring 30 procent av varvens orderböcker. Den totala orderboken för VLCC-, Suezmax- och Aframaxfartyg uppgår i dagsläget till 35 miljoner dwt eller 15 procent av världsflottan i dessa segment. Oljekonsumtionen ökar och International Energy Agency (IEA) förutspår en efterfrågeökning i år på 1,5 procent och 2,4 procent under 2000. Om det nuvarande höga oljepriset består kan detta dock skada den sköra återhämtning som skett i ekonomierna i Fjärran Östern. Det kan då få negativa konsekvenser för konsumtionsutvecklingen. De höga oljepriserna kan också påverka nivån och takten när det gäller återuppbyggnaden av oljelagren. Totalt sett, utan beaktande av oförutsedda omständigheter, är det inte troligt att förhållandet mellan utbudet och efterfrågan på tanktonnage kommer att förändras under innevarande år. Även om en ökad efterfrågan på energi skulle ha positiv effekt på efterfrågan på tanktonnage bör man vara medveten om den negativa effekten av de stora fartygsbeställningarna och att världskonjunkturen påverkas negativt av högre energikostnader. ÖVRIGT Millenniumskiftet All väsentlig utrustning i NTA:s fartyg har inventerats med avseende på funktion vid kritiska datum kring millenniumskiftet. Undersökningen har inte påvisat några väsentliga tekniska problem. Detaljjusteringar och kompletteringar har gjorts i äldre system och komponenter. Funktionsprov har genomförts ombord och säkerhetsrutiner för alternativ drift av system vid eventuella funktionsstörningar har utarbetats och införts i fartygens säkerhetsplaner och övningsrutiner. INFORMATIONSTIDPUNKTER - Bokslutskommunikén för 1999 lämnas den 23 februari, 2000 - Delårsrapport för första kvartalet lämnas den 26 april, 2000. NTA:s hemsida innehåller publik information om NTA och fraktmarknaderna. Där publiceras också löpande pressinformation, delårsrapporter etc. Adressen är: www.ntargonaut.com Stockholm den 28 oktober 1999 N&T ARGONAUT AB (publ) Anders Berg VD Ev frågor beträffande denna kvartalsrapport besvaras av Anders Berg, VD, eller Björn Hansson, finansdirektör, tel 08-613 19 00. Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/28/19991028BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/28/19991028BIT00090/bit0002.pdf