NTA utökar flottan

Report this content

NTA UTÖKAR FLOTTAN På torsdagen levererades det andra av det svenska tankrederiet N&T Argonauts nybyggen. Därmed har man under våren tagit leverans av de båda tankfartygen M/T Nord Hope och M/T Nord Horn, på vardera 158.000 dwt som byggts på Daewoovarvet i Sydkorea. Fartygen är av s.k. Suezmax-storlek och har byggts efter senaste regler med modern teknik som dubbelskrov, avancerad datoriserad utrustning för navigation, maskindrift och lasthantering. Samtliga bränsletankar i likhet med lasttankarna skyddas av dubbelt skrov, d.v.s. både fartygens botten som sidor är dubbla med ett avstånd mellan yttre och inre skrov på 2-3 m. "Vi har valt att utöver skrovsäkerheten även öka fartygens miljöskydd för en säkrare drift och verksamhet," säger Anders Berg, NTA:s VD. Fartygen har en total längd på 274 m, bredden är 48 m och med ett max. djupgående på 17 meter. Fullt lastad gör fartyget en fart på 15,2 knop. NTA har nu en flotta bestående av 18 tankfartyg på totalt 3.617.000 dwt, fördelade på 1 Ultra Large Crude Carrier (ULCC), 7 Very Large Crude Carriers (VLCC), 5 Suezmax- samt 5 Aframaxfartyg. I början av nästa år kommer ytterligare en nybeställning att levereras till NTA då en råoljetanker på 300.000 dwt, av s.k. VLCC-storlek är leveransklar. Stockholm den 3 juni 1999 N&T ARGONAUT AB (publ) Ytterligare upplysningar lämnas av: Anders Berg, VD tel.: +46 8 613 1900 BILDMATERIAL: Finns att hämta på vår hemsida : www.ntargonaut.com, under rubriken pressreleaser hittar ni vårt bildarkiv. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/03/19990603BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/03/19990603BIT00100/bit0002.pdf