Report this content

Simbel har över 90 procent av aktierna och rösterna i N&T Argonaut. Erbjudandet fullföljs. Simbel Investment ABs ("Simbel") erbjudande till aktieägarna i N&T Argonaut AB (publ) ("NTA") har under anmälningsperioden, som löpte till och med den 16 december 1999, accepterats i sådan utsträckning att Simbels innehav överstiger 90 procent av antalet aktier och röster i NTA. Mer detaljerad information avseende anslutningsgraden i erbjudandet kommer att lämnas i början av nästa vecka. Således är villkoret avseende 90 procents anslutningsgrad i erbjudandet uppfyllt. Styrelsen för Simbel har beslutat att fullfölja erbjudandet, då även övriga i prospektet angivna villkor för erbjudandets genomförande har uppfyllts. För att möjliggöra deltagande i erbjudandet för de aktieägare som ännu inte accepterat erbjudandet har Simbel beslutat att förlänga erbjudandet till och med den 20 januari 2000. Redovisning av likvid för inlämnade aktier under den ordinarie anmälningsperioden sker genom att de som accepterat erbjudandet tillsänds en avräkningsnota. Utbetalning av likvid, enligt anvisningar på avräkningsnotan, beräknas ske omkring den 29 december 1999. Redovisning av likvid för aktier inlämnade under den förlängda anmälningsperioden beräknas ske med början den 28 januari 2000. Familjen Sohmen har uttalat följande avseende erbjudandet: "Vi är mycket nöjda med det intresse som aktieägarna visat för erbjudandet, vilket vi känner är ett logiskt och nödvändigt steg mot konsolidering i shippingmarknaden. Sammantaget kommer kombinationen av World-Wides och NTAs fartyg att vara en ledande aktör inom stortank med 28 VLCCs (inklusive beställda nybyggen) och med en betydande flotta inom torrlast och medelstort tanktonnage. Tillsammans med den goda erfarenhet som finns och det engagemang som de anställda i World-Wide och NTA visar, såväl på land som till sjöss, samt med fortsatta investeringar i kvalitet och säkerhet, ser vi fram emot att erbjuda högsta möjliga servicenivå för våra kunder långt in i det nya årtusendet." Stockholm den 17 december 1999 Simbel Investment AB Styrelsen För ytterligare information, vänligen kontakta Simbel Investment AB Andreas Sohmen- +44-385-261 105 Pao +44-171-566 5316 Swedbank Markets Alf Blomqvist +46-8-58 59 25 16 Lenner Corporate Finance Lars Lenner +46-8-54 50 25 30 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/17/19991217BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/17/19991217BIT00410/bit0002.pdf