Nytt samarbete ska rusta svensk industri med grön AI

Svenskutvecklade molntjänstleverantören Green AI Cloud och globala it-konsultjätten Nagarro inleder samarbete genom att lansera en unik produkt i att träna och implementera AI-modeller. "Vi skall vara en ”enabler för AI”, alltså hjälpa industribolag att använda AI till att bli en strategisk värdeskapare för att öka deras globala konkurrenskraft", säger Jacob Boström, vd för Green AI Cloud.

Att ställa om och ta in AI-tekniken på ett effektivt sätt i sin organisation är en ödesfråga för många företag idag. Svenska bolag som inte tar vara på tekniken riskerar att halka efter och tappa konkurrenskraft. Intresset är på många håll stort, men kapaciteten riskerar att bli en trång sektor.

Green AI Cloud är ett svenskutvecklat företag som hjälper företag att öka sin lönsamhet genom världens snabbaste och mest miljövänliga molntjänst för AI-lösningar. Bolagets molnstruktur beräknar AI-modellerna avsevärt snabbare och effektivare samt med en betydligt högre precisionsgrad i allt från Generative AI (text, bild, video, audio), till Computer vision (med upp till 350 % högre upplösning än andra existerande molntjänstlösningar). I samarbete med globala it-konsultjätten Nagarro vill man nu nå ut till fler företag, både i Sverige och globalt.

– Just nu finns det momentum när det gäller AI, och tillsammans med Nagarro kan vi hjälpa bolag att dra nytta av det. Tekniken finns redan och vi vet att vi kan hjälpa bolag att tjäna pengar med hjälp av AI, inte minst inom tillverkningsindustrin. Där finns stora vinster att göra, både när det gäller värdeskapande, effektivitetshöjning och kostnadsbesparing, säger Jacob Boström, vd och grundare av Green AI Cloud.

Nagarro är ett globalt it-bolag som arbetar med mjukvaruutveckling och digital transformation. Genom samarbetet med Green AI Cloud kan Nagarro erbjuda sina kunder en marknadsledande molntjänst för AI-lösningar som är avsevärt billigare och snabbare än andra molntjänster.

– Vi jobbar mycket med stora industrikunder, vi ser vilka behov de har och tillsammans med kunden kan vi optimera hur AI kan hjälpa dem. Men med dagens utvecklingstakt inom AI ser vi att många kunder halkar efter. När vi träffade Green AI Cloud var det som att något klickade – tillsammans kan vi verkligen komma framåt snabbare. Med hjälp av deras snabba och kostnadseffektiva molntjänst för AI och vår kompetens på området kan vi erbjuda våra kunder en unik helhetslösning, säger Dacil Hernandez, Director Data & AI på Nagarro i Norden.

Bland Nagarros kunder inom tillverkningsindustrin finns bland annat Assa Abloy Green AI Clouds kunder finns bland annat inom life science, tillverkningsindustrin, forskning och energi.

För mer information:
Dacil Hernandez,
Director Data & AI på Nagarro Nordics, tel +46 73-516 08 46
dacil.hernandez@nagarro.com

Heta Ryynanen
heta.ryynaenen@nagarro.com

Nagarro, en global ledare inom digital teknik, hjälper kunder att bli innovativa, digitala företag och därmed vinna på sina marknader. Företaget kännetecknas av sin entreprenörsmässiga, smidiga och globala karaktär, dess CARING tankesätt och dess tillvägagångssätt att tänka genombrott. Nagarro sysselsätter över 19 000 personer i 34 länder. För mer information, besök www.nagarro.com

FRA: NA9 (SDAX/TECDAX, ISIN DE000A3H2200, WKN A3H220)

Snabbfakta

Svenskutvecklade molntjänstleverantören Green AI Cloud och globala it-konsultjätten Nagarro inleder samarbete genom att lansera en unik produkt i att träna och implementera AI-modeller. "Vi skall vara en”enabler för AI”, alltså hjälpa industribolag att använda AI till att bli en strategisk värdeskapare för att öka deras globala konkurrenskraft", säger Jacob Boström, vd för Green AI Cloud.

Citat

Vi jobbar mycket med stora industrikunder, vi ser vilka behov de har och tillsammans med kunden kan vi optimera hur AI kan hjälpa dem. Men med dagens utvecklingstakt inom AI ser vi att många kunder halkar efter. När vi träffade Green AI Cloud var det som att något klickade – tillsammans kan vi verkligen komma framåt snabbare. Med hjälp av deras snabba och kostnadseffektiva molntjänst för AI och vår kompetens på området kan vi erbjuda våra kunder en unik helhetslösning.
Dacil Hernandez, Director Data & AI på Nagarro i Norden