Offshore blev succé för låsjättens nya innovationscenter

Låsbranschen går mot allt mer avancerade lösningar som kräver hög kompetens och innovationskraft. När ASSA ABLOY Abloy startade sitt nya utvecklingscenter i Indien var det viktigt att hitta rätt kompetens, med kunskap om marknaden.

För ASSA ABLOYs innovationsbolag Shared Technologies är det viktigt att arbeta med rätt kompetens för att ligga i framkant. ASSA ABLOY har växt kraftigt och är idag dominerande på marknaden för låssystem. Branschen utvecklas ständigt och går mot att bli allt mer digital. Idag handlar ASSA ABLOYs verksamhet om att utveckla avancerade lås- och säkerhetssystem.
När det var dags att öppna ett nytt utvecklingscenter för Shared Technologies i Gurgaon i Indien var det viktigt att hitta en samarbetspartner med rätt värderingar och djupgående kunskaper om marknaden. Konsultbolaget Nagarro, med säte i Indien, hade den lokalkännedom som söktes och delar även ASSA ABLOY företagskultur, något som spelade stor roll.

– De resonerar på samma sätt som oss, något som vi tyckte var viktigt, säger Linn Back som är Program Manager på anläggningen i Gurgaon.
– Urvalsprocessen är stenhård. Du går igenom oerhört många steg innan du hittar rätt kandidat. Men till slut hittar du också väldigt bra kandidater.

Den noggranna urvalsprocessen handlar också om att hitta personer med rätt egenskaper, kunskaper och profil.
– Viss kompetens kan vara lättare att hitta i Indien, framför allt spetskompetens. Men när det handlar om bredd och generella kunskaper blir det svårare. En Java-utvecklare kan vara bäst i världen, men saknar kanske andra viktiga egenskaper. Det kan vara en utmaning att hitta folk som kan lite av varje, säger Linn Back.

Nagarro har en skalbar tjänstemodell och en platt organisation som i sin tur gynnar kunden, som får en strategisk utvecklingspartner som har ett bra helhetsperspektiv på verksamheten och dess utmaningar. Kunderna kan även ofta se ökad kostnadseffektivitet med lägre projektkostnader som ett resultat av ett samarbete.
För Nagarro är det viktigt att sätta sig in kundens arbetssätt och skaffa en djupare förståelse för hur kunden vill att den dagliga verksamheten ska fungera, något som Linn tror varit en betydelsefull faktor för det lyckade samarbetet i etableringen av Shared Technologies Gurgaon. Att känna till organisationen och företagskulturen tror hon är några av de främsta nycklarna till framgång vid etableringar i utlandet.

– Det gäller att ha en plan. I Indien måste du också vara noga med specifikationer. Är du klar och tydlig löser sig allt mycket effektivt.

Taggar: