Analysguiden: Förfinad strategi med inriktning på inhalation

Nanologica redovisade en omsättning om 2,1 miljoner kronor för tredje kvartalet. Analysguiden är fortsatt positiva till aktien och upprepar riktkursen om 22 kronor per aktie.

Utvecklingen under Q3 2021
Nanologica rapporterade en omsättning på 2,1 mkr under Q3 2021 (2,1) och merparten av intäkterna kom från partnerprojektet med Vicore Pharma. Resultatet var -12 mkr (-6) beroende på en högre utvecklingstakt. Vid periodens utgång uppgick bolagets kassa till 29 mkr (82). Inom kromatografi ligger fokus på att färdigställa storskalig produktionskapacitet och inom drug development fortsätter utvecklingen av NLAB Spiro, med målet att skapa en pipeline av läkemedelskandidater inom inhalation och respiratoriska sjukdomar.

Bättre och billigare läkemedel med silika
Nanologica är världsledande i att producera nanoporös silika, även kallad kiseldioxid, och har visionen att genom detta bidra till utvecklingen av bättre och billigare läkemedel. Man arbetar utifrån en teknikplattform och har två affärsområden: kromatografi och drug development. Kromatografi är ett reningssteg när man tillverkar peptider, här är insulintillverkning särskilt intressant. Inom drug development jobbar man företrädesvis med lösningar för läkemedel som inhaleras. Man hoppas under 2022 kunna presentera 2–3 egna läkemedelskandidater med försäljningspotential på flera hundra miljoner USD.

Preparativ kromatografi ska driva tillväxten framöver
Nanologicas bedömning är att tillväxten inom preparativ kromatografi kommer att accelerera när man kan sälja silikaprodukter från storskalig produktion. Bolagets bedömning är att man 2024 kan komma att ligga på en årlig försäljning i intervallet 100–300 mkr. Inom kromatografi är det framförallt inom insulinproduktion som de stora volymerna finns. I t.ex. Sydostasien fanns det 88 miljoner diabetiker år 2019, vilket väntas växa till 153 miljoner år 2045. I regionen Western Pacific, som inkluderar Kina, fanns det 153 miljoner diabetiker år 2019, vilket väntas växa till 212 miljoner år 2045.

Vi upprepar vår riktkurs 22 kr
I vårt basscenario för Nanologica antar vi att bolaget år 2026 når en försäljning på ca 300 mkr, samt en rörelsemarginal i nivån 25–30%. Vi upprepar vår riktkurs 22 kr baserat på en kassaflödesanalys av vårt basscenario för bolaget.

Läs hela analysen