Nanologica tar order från insulintillverkare för produktion

Nanologica AB (publ) har tagit en order på bolagets silika för preparativ kromatografi för utvärdering i produktionsskala, från en av världens största tillverkare av insulin. Om produkterna motsvarar kundens förväntningar förväntar sig bolaget kommersiella leveranser inom ett år.

Nanologica har bearbetat kunder inom preparativ kromatografi sedan 2016 och ett flertal kunder har framgångsrikt utvärderat bolagets silika för preparativ kromatografi, NLAB Saga®, i olika steg. Nanologica har under en längre tid fört dialog med en av dessa kunder kring hur detta bolag ska kunna sänka sina kostnader för produktion av insulin och andra diabetesprodukter. I samband med att Nanologica nu färdigställt produkt vid sin storskaliga produktionsanläggning kan kunden nu för första gången utvärdera NLAB Saga® i fullskalig produktion.

Nanologica upplåter produkter kostnadsfritt mot att delges resultat och insyn i den slutliga utvärderingen. Kunden finansierar själv övriga kostnader för tester i fullskalig produktion. Vid ett positivt utfall förväntar sig Nanologica förhandlingar om leveranser över lång tid och med början inom ett år.

Denna order är kanske den viktigaste milstolpen hittills för Nanologica. Vi har skalat upp produktionen till stora volymer och har samtidigt kunder som är beredda testa vårt material i fullskalig produktion. Vi har under en längre tid arbetat för att kunna ta detta steg och vi anträder nu på allvar vår resa inom preparativ kromatografi, ett område som inom några år kommer att kunna generera betydande lönsamhet för bolaget”, kommenterar vd Andreas Bhagwani.

Nanologica har sedan 2019 investerat i att skala upp produktionsvolymen så att NLAB Saga® ska kunna användas inom preparativ kromotografi, som bland annat används vid insulintillverkning.  Bolaget har utvecklat kapacitet att tillverka i tonskala vid en produktionsanläggning i Storbritannien, där de första större volymerna nyligen färdigproducerats.

Tack vare den höga kvaliteten på Nanologicas silika NLAB Saga® bedöms Nanologicas kommersiella potential inom preparativ kromatografi vara stor. Bolaget avser att bedriva försäljning direkt och tillsammans med partners på samtliga stora marknader – Indien, Kina, USA och Europa – och har ett mål om att nå försäljning inom preparativ kromatografi om 100–300 MSEK år 2024.

Johanna Johansson, Director IR, Communications and Marketing
Tel: +46 72 211 21 90 eller e-post: ir@nanologica.com

Om Nanologica AB (publ)
Nanologica tillverkar, utvecklar och säljer nanoporösa silikapartiklar för tillämpningar inom life science. Nanologica är världsledande när det gäller att kontrollera form, storlek, porositet och ytegenskaper hos silikapartiklar, vilket skapar möjligheter för att ta fram unika produkter. Genom de två affärsområdena, kromatografi och drug development, strävar bolaget efter att öka tillgänglighet till innovativa behandlingar och kostnadseffektiva läkemedel inom sjukvården, till gagn för patienter runt om i världen. Inom kromatografi strävar bolaget efter att göra insulin och andra peptidläkemedel tillgängliga för fler behövande patienter genom att sänka kostnaden för tillverkningen. Inom drug development tillhandahåller Nanologica en unik drug delivery-plattform för lokal leverans av läkemedel till lunga i syfte att tillhandahålla nya behandlingsmöjligheter för patienter med lungsjukdomar. Nanologica har huvudkontor i Södertälje och Nanologicas aktie (NICA) är listad för handel på Nasdaq Stockholm Main Market sedan 29 mars, 2022. För ytterligare information, vänligen besök www.nanologica.com.

Denna information är sådan information som Nanologica AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 augusti, 2022 kl 10.55 (CET).