Längre livslängd och säkrare på is med Nord Frost 100

Report this content

Nu lanserar Gislaved sitt nya dubbade vinterdäck, Nord Frost 100. Bromssträckan på is, drivgreppet, ljudnivån och livslängden på däcket har förbättrats avsevärt. Nord Frost 100 har ett nydesignat dubbstift med mer effektiva greppkanter som skapar ett säkert grepp på isiga underlag både i längs- och tvärgående riktningar. Nord Frost 100 är i dag ett av få däck som uppfyller de nya dubbdäcksreglerna, som trädde i kraft från halvårsskiftet i år.

De nya dubbdäcksreglerna innebär en begränsning av antalet tillåtna dubbar i däcken till 50 per meter rullomkrets. Trots begränsningen av antalet tillåtna dubbar är greppet på is och halt väglag bibehållet, och broms- och accelerationsgreppet på snö är utomordentligt säkert. Dessutom har däckets livslängd ökat i och med att marktrycket är jämnt fördelat över hela däcket.

– Nord Frost 100 är utvecklat och testat under tuffa svenska vinterförhållanden. Med en stor testverksamhet i Arvidsjaur och en utvecklingsavdelning i Gislaved har vi en unik kunskap om svenskt vinterväglag och vad som krävs för att ett dubbdäck ska fungera optimalt, säger Mattias Palmgren, produktchef på Continental Däck.

Nord Frost 100 finns till försäljning i 50 dimensioner med sektionsbredder på mellan 155–265 mm och en fälgdiameter på 13”– 19”.

Nord Frost 100 kommer att uppfylla de nya dubbreglerna, som innebär en begränsning av antalet tillåtna dubbar i däcken till 50 per meter rullomkrets. Reglerna gäller för däck tillverkade efter den 1 juli i år.

Vänligen se bifogade produktbilder och fakta.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mattias Palmgren

Product Manager