Ålandsbanken förstärker svenska organisationen - Gunnar Dahlfors ny chef för Asset Management

Gunnar Dahlfors har utsetts till ny chef för Ålandsbankens Asset Management i Sverige. Han kommer närmast från den schweiziska banken EFG där han bland annat varit ansvarig för institutionella kunder.

– Vi är väldigt glada över att ha rekryterat ett av de mest namnkunniga namnen inom svensk kapitalförvaltning. Gunnar Dahlfors kommer att spela en nyckelroll nu när Ålandsbankens satsar ännu hårdare på den svenska marknaden med fokus på tillväxtområdena private banking och asset management, säger Mats Andersson, vd Ålandsbanken Sverige.

– Det som lockar mig är Ålandsbankens snabbrörlighet, kompetens och fingertoppskänsla för kundernas behov av helhetslösningar. Min erfarenhet är att stora organisationer per automatik blir trögrörligare med fler beslutsnivåer. Här ser jag Ålandsbankens stora fördelar – att kunna agera som den lilla, personliga bankirfriman men ändå kunna ha storbankens resurser i ryggen, säger Gunnar Dahlfors.

Gunnar Dalfors är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och har en doktorsexamen i finansiell ekonomi. Han har bland annat arbetat på Handelsbanken Markets avdelning Financial Research med ränte- och valutafrågor från 1996 till 1998. Därefter var han i fem år på Skandia Kapitalförvaltning som ansvarig för Risk Management med strategisk analys till både Skandia Liv och Skandia Sakbolag som uppgift.

Han har också arbetat med riskbudgetering för Tredje AP-fonden. Åren 2004-2010 var Gunnar Dahlfors på Carnegie Asset Management med ansvar för risk- och kvantgruppen samt ansvarig för försäljningen mot institutionella kunder. På schweiziska EFG var Dahlfors ansvarig för institutionella kunder.

Gunnar Dahlfors

För ytterligare information kontakt Mats Andersson, vd Ålandsbanken Sverige 08- 791 48 00

Gunnar Dahlfors tel. 0708- 17 48 55

kommunikations- och marknadsdirektör Tom Westerén tel. + 358 405 190 885