Coronastrategin huvudsakligen rätt enligt läkare

Enligt Läkarnas Förtroendebarometer 2020 anser de tillfrågade läkarna att den svenska coronastrategin huvudsakligen varit rätt och att allmänheten har följt myndigheternas rekommendationer. Däremot är det fortsatt lågt förtroende för de politiska partierna i vårdfrågor. Sex av tio läkare anser att allmänheten har följt myndigheternas rekommendationer under pandemin.

I Läkarnas Förtroendebarometer har läkare runt om i Sverige svarat på frågor om sitt förtroende för olika samhällsinstitutioner, politiska partier och medier samt frågor om bland annat den svenska coronastrategin och de viktigaste vårdpolitiska frågorna. Motsvarande undersökning genomfördes i april 2018.

I allmänhet så har läkarna stort förtroende för myndigheter som Läkemedelsverket, Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten medan regioner, SKR och Försäkringskassan hamnar i botten, även om en viss förbättring har skett sedan 2018. Förtroendet för både Folkhälsomyndigheten och Socialdepartementet har ökat.

Bland partierna toppar Moderaterna och i botten hamnar Sverigedemokraterna tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Samtidigt anger en stor andel att de varken har stort eller litet förtroende för något parti i vårdpolitiska frågor.

Undersökningen avslöjar också att en av tre läkare har lågt förtroende för sin hemregion och att den viktigaste vårdpolitiska frågan är stärka primärvården. På andra plats hamnar förbättrade arbetsförhållanden för personalen.

En majoritet (54 procent) tycker att läkemedelsföretagen har agerat med samhällsansvar under pandemin.

Bland medierna har läkarna störst förtroende för Läkartidningen, därefter kommer Dagens Medicin. Dagens Samhälle hamnar lågt.

Läkarnas Förtroendebarometer genomfördes av undersökningsföretaget Norstat på uppdrag av Narva i slutet av oktober och början av november 2020.

För ytterligare information, kontakta:

Jenny Didong, Seniorkonsult, Narva

jenny.didong@narva.se

+46 70 481 72 39 (mobil)

www.narva.se

On Narva

Narva skapar innovativ kommunikation som bygger starka varumärken. Byrån startades år 2000 och vi är idag cirka 60 medarbetare som tillsammans skapar innovativ kommunikation för våra kunder. Vi har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Nordens bästa byrå i SABRE Awards 2018.