Från Youtube till Las Vegas: Internationellt genombrott för svenska trollkarlsduon Brynolf & Ljung

Report this content

Den svenska trollkarlsduon Brynolf & Ljung har redan skapat sig ett namn i Sverige. Men när miljoner brittiska TV-tittare i går kväll såg dem trolla på bästa sändningstid fick de gräddfilen till en av Las Vegas största shower.

I lördags kväll sände brittiska ITV programmet som kan ge dem samma skjuts i karriären som Paul Potts och Susan Boyle.

I Sverige känner man igen dem som populära trollkarlar från både TV och scen. Med charm, humor och fingerfärdighet har de gjort sig kända för att trolla med graffiti, bowlingklot och paintballpistoler.

Lyckades lura Penn & Teller

Det var kanske därför som produktionen för ITVs program “Penn & Teller: Fool Us” med Englands mest kända programledare, Jonathan Ross, i spetsen inte tvekade att kontakta dem när de såg ett av duons trick på Youtube.

Drivande i programmet är de världsberömda trollkarlarna Penn & Teller som är kända för sina TV-program som ofta handlar om att avslöja folk som påstår sig besitta paranormala krafter.

”Penn & Teller: Fool Us” går ut på att de medverkande ska försöka lura Penn & Teller – de som lyckas får öppna deras show i Las Vegas under en vecka. Av ett 30-tal medverkande hittills har bara några få lyckats – bland dem Brynolf & Ljung.

I programmet i lördags öste Penn & Teller beröm över svenska Brynolf & Ljung.

– Att lyckas lura Penn & Teller, världens kanske skickligaste trollkarlar, känns helt fantastiskt! När de fattade att de hade blivit lurade sprang de upp på scenen och kramade om oss, säger Jonas Ljung.

– Det tog några sekunder innan vi visste om vi hade lyckats. Det var nog de längsta sekunderna i mitt liv, sen var det bara lycka, säger Peter Brynolf.

Nu förbereder sig trollkarlsduon inför Las Vegas, där de ska öppna Penn & Tellers gigantiska show under en vecka. Dessutom blir det en massa turnerande.

Show i Stockholm

Genombrottet i Sverige kom i Talang 2009, där de fick enastående recensioner av juryn och knep tredjeplatsen, trots att Bert Karlsson till en början var skeptisk. Sedan dess har de hunnit med en hel del, såsom att plocka hem en silvermedalj i trolleri-VM i Peking, medverka i diverse morgonsoffor och med uppträdanden i bland annat New Delhi, Shanghai och Paris.

Nu står duon inför ett rejält genombrott i brittisk TV med möjlighet till en egen show i Las Vegas på sikt. I jul kommer man kunna se Peter och Jonas på svensk mark igen.

– “Den 28 december är vi tillbaka i Sverige med en ny egen show som har premiär på Södra Teatern. Det ska bli fantastiskt kul!"

Bakgrundsinformation

Peter Brynolf

Namn: Peter Alarik Brynolf

Ålder: 34

Bor: Lägenhet Stockholm

Familj: Flickvän och tre barn – Ludvig, Melker, Sindre

Yrke: Trollkarl

Peter Brynolf växte upp i Sölvesborg, Blekinge. Under sina unga år var han som vilken annan kille som helst, en riktig sportnörd.

Som 19-åring fann han äntligen sin nisch. Trolleri. Lillebror Hampus jonglerade och skulle köpa litteratur över nätet och av någon anledning beställde han även hem trolleriböcker. Hampus började trolla och kom i kontakt med en äldre man som hette Bernando från grannstaden Bromölla. Bernando sålde trollerirekvisita och trolleriböcker i sin källare och med tiden så tog Peter över intresset.

Det kom därför inte som en chock när han efter 3 års arkitekturstudier hoppade av och i samma skede hoppade på en annan 3-årig utbildning, musikalartistutbildningen på Performing arts School. Utbildningen gav honom kunskaper inom balett, jazz, modern dans, akrobatik, sång, teater och interpretation.

Efter utbildningen hade han trollat så mycket och hade ett så pass stort nätverk att han kunde livnära sig på trolleriet.

Jonas Ljung

Namn: Jonas Ljung

Ålder: 35

Bor: Lägenhet i Vasastan, Stockholm

Familj: Flickvän och två barn – Rasmus och Linnéa

Yrke: Trollkarl och komiker

Jonas Ljung, den del av duon som representerar västkusten växte upp i Kortedala, Göteborg. Han hade redan som ung förmågan att vilja få folk att skratta och tog till alla möjliga knep för att lyckas. Egentligen ville han bli uppfinnare men när han som 10-åring fick en trollerilåda i julklapp var det kört, trots att tricken från instruktionerna var knaggligt översatta från kinesiska. Lådan har han kvar än idag.

Efter gymnasiet turnerade han Öland runt med en cirkus. Efter en varm, smutsig och svensk sommar i underhållningsbranschen var han säker på var han hörde hemma.

Utöver trollkarlsyrket arbetar Jonas även som ståuppkomiker på klubbar runtom i Sverige. Suget efter att få folk att skratta finns alltid med honom, gärna åt saker publiken egentligen inte vill skratta åt.

Peter Brynolf & Jonas Ljung började jobba tillsammans 2005 som “Brynolf & Ljung”. Duon flyttade till Stockholm 2006 som de numera har som utgångspunkt när de reser världen runt med sin show.

För ytterligare information och bilder, kontakta

Jonas Ljung, +46 70 320 85 00, jonas@brynolf-and-ljung.com eller

Peter Brynolf, +46 70 856 73 64, peter@brynolf-and-ljung.com eller