NASDAQ-noterade Ancestry.com förvärvar internetföretaget Genline AB

NASDAQ-noterade Ancestry.com förvärvar internetföretaget Genline AB

Världens största nätbaserade släktforskningsföretag, Ancestry.com, som är noterat på NASDAQ i New York, förvärvar det svenska släktforskningsföretaget Genline AB, dotterbolag till Genline Holding AB som är noterat på Aktietorget.

Köpeskillingen uppgår till 53 miljoner SEK.

- Det här är vårt första internationella förvärv. Det ger Ancestry.com en spännande möjligt att få kontakt med Sveriges mycket aktiva släktforskarsamhälle samtidigt som våra medlemmar ges en fantastisk möjlighet att söka svenska rötter och få tillgång till svenskt historiskt material, säger Josh Hanna, Senior Vice President för Ancestry.com, Internationella affärer.

Genline har för närvarande mer än 17 000 betalande medlemmar med tillgång till 26 miljoner digitaliserade sidor ur svenska kyrkoböcker från 1600-talet fram till 1930-talet.

Ancestry.com har sammanlagt 1,2 miljoner medlemmar och innehar mer än 5 miljarder historiska dokument tillsammans med 17 miljoner släktträd som innehåller 1,7 miljarder levnadsteckningar.

- Intresset för släktforskning har ökat kraftigt de senaste åren och vi glädjer oss över att Ancestry ser potentialen i Genline. Samtidigt öppnas nya möjligheter för Genlines medlemmar att i Ancestrys omfattande arkiv söka efter anförvanter såväl i USA och Kanada som i andra länder, säger Mikko Ollinen, vd, Genline AB.

- Tillsammans ser vi fram emot att fortsätta utvecklingen av verksamheten i Sverige och göra nya intressanta historiska dokument från hela världen tillgängliga för våra medlemmar, säger Mikko Ollinen, vd, Genline AB.

Fakta om Genline

Genline är det ledande svenska internetbaserade släktforskningsföretaget. Det digitala arkivet innehåller 26 miljoner sidor ur svenska kyrkoböcker från 1600-talet fram till 1930-talet.

Genline driver även webbplatsen Familjeband.se, en mötesplats på Internet för personer med intresse för familj, släkt och bygd samt tjänsten Bygdeband där man i samarbete med ett stort antal svenska hembygdsföreningar digitaliserar hembygdsrörelsens arkiv.

Omsättningen för Genline Holding AB under år 2009 uppgick till 18,5 mkr. Största ägare är Sten Rundin, styrelseordförande, med ca 40 % av bolagets ca 5,9 miljoner aktier.

Bolaget är listat på Aktietorget.
www.genline.se

Fakta om Ancestry.com Ancestry.com Inc. (Nasdaq: ACOM), som är världens största internetbaserade släktforskningsföretag, har digitaliserat och publicerat mer än fem miljarder dokument de senaste 13 åren. Ancestrys användare har skapat nästan 17 miljoner släktträd som innehåller 1,7 miljarder personprofiler.

Ancestry.com Inc. har webbplatser riktade till nio olika länder inklusive sitt flaggskepp, http://www.ancestry.com

Omsättningen för Ancestry.com Inc. uppgick under år 2009 till USD 224,9 miljoner.

För ytterligare information kontakta:

Sten Rundin, styrelseordförande i Genline Holding AB och Genline AB Tel. + 46 703 30 00 00

Mikko Ollinen, vd, Genline AB Tel.+ 46 73-764 29 52

Ray Young/Jo Anne Barramedia Barinerd Communicators, Inc.