Premiär för Deltas och Air France-KLMs dagliga direktflyg mellan Stockholm Arlanda-New York-JFK

Report this content

STOCKHOLM, den 26 maj 2010 – Nu på fredag är det premiär för Delta Air Lines nya dagliga direktförbindelse mellan Stockholm Arlanda och New York JFK. Den nya förbindelsen drivs av Delta Air Lines i samverkan med Air France-KLM, genom ett codeshare-samarbete.

New York är svenska resenärers vanligaste resmål i USA, men med den nya linjen skapas också möjligheter att genom enkla byten ta del av Deltas nära 50 destinationer i USA, Latinamerika och Karibien.

Linjen opereras med en Boeing 757-200, med plats för 162 passagerare, varav 15 i Delta Air Lines prisbelönta BusinessElite class. Flyget lyfter dagligen från Stockholm 11.05 och landar på New York JFK 13.55 lokal tid. Flyget tillbaka avgår från New York JFK 19.25 lokal tid och landar i Stockholm 09.35 morgonen därpå.

”New York är en stor destination för svenskar när det gäller såväl affärsresor som rena nöjesresor, men 25 procent av våra passagerare tvingas idag att mellanlanda på sin väg till New York. Den direktflyglinjen kommer inte enbart att spara tid för dessa resenärer utan också ge svenska resenärer utökade resmöjligheter genom Deltas alla destinationer som erbjuds på JFK. Samtidigt blir självklart också Sverige som resmål, mer tillgängligt för den amerikanska marknaden”, säger Kerstin Lindberg Göransson, VD för Stockholm-Arlanda Airport.

Flygresenärerna kommer att få möjlighet att uppleva Deltas prisbelönta BusinessElite service, inklusive innovativa måltider från stjärnkocken Michelle Bernstein och utsökta viner utvalda av Deltas egen sommelier Andrea Robinson. BusinessElite innehåller också on-demand underhållning med över 20 populära filmer, ett brett urval av TV-program, tusentals låtar och även dataspel. Passagerare i ekonomiklass kan njuta av bekväma lädersäten samt god mat och dryck.

Deltas flygningar mellan Sverige och USA samt övriga destinationer kan bokas via reseagenter. Delta och KLM erbjuder egna serviceinriktade bokningsteam som kan nås på telefonnummer 08-587 69 18 01 (Delta) och 08-587 99 757 (KLM) eller online via www.delta.com eller www.klm.se

Med nästan 230 dagliga flygningar över Atlanten och en flotta på 135 flygplan ger samarbetet mellan AIR FRANCE-KLM och Delta Air Lines resenärerna ett omfattande nät av flygrutter med fler avgångar, konkurrenskraftiga priser och god service på alla flygningar över Atlanten. JV-nätverket är uppbyggt kring sex huvudsakliga hubbar: Amsterdam, Atlanta, Detroit, Minneapolis, New York JFK och Paris CDG tillsammans med Cincinnati, Lyon, Memphis och Salt Lake City. JV erbjuder sina kunder tillgång till 300 destinationer förutom 26 nordamerikanska huvudflygplatser och 200 ytterligare destinationer förutom 33 europeiska huvudflygplatser till Europa, Asien och Latinamerika. AIR FRANCE-KLM Group och Delta Air Lines undertecknade ett samarbetsavtal den 20 maj 2009. Samarbetsorganet JV omsätter årligen 10 miljarder USD. Under dessa avtalsvillkor opererar bolagen tillsammans sina rutter över över Atlanten och delar därmed vinster och kostnader.